Crossref Member Badge

Круглий стіл з проблеми «Структура загальної середньої освіти України»

Круглий стіл з проблеми  «Структура загальної середньої освіти України» 23.01.2015

21 січня 2015 року в Президії Національної академії педагогічних наук України відбувся круглий стіл з проблеми  «Структура загальної середньої освіти України». Ініціатор заходу – Відділення загальної середньої освіти НАПН України. На обговорення виносилися  такі питання:

рівні загальної середньої освіти: мета і завдання кожного з них

якою має бути українська школа – 11- чи 12-річною?

структура української школи: 4+5+3; 5+4+3; 5+5+2; 6+4+2; …???

забезпечення наступності освіти: 



·                     дошкільна і загальна середня освіта;

·                     загальна середня освіта і професійно-технічна освіта;

·                     загальна середня освіта і вища освіта;

·                     загальна середня освіта і позашкільна освіта;

профільне навчання: академічне і професійне спрямування;

моделі загальноосвітніх навчальних закладів, що надають загальну середню освіту;

освіта обдарованих дітей: чи потрібні спеціалізовані навчальні заклади?


З вступним словом  виступив президент НАПН України Василь Кремень. Він зазначив, що при прийнятті рішення щодо структури загальної середньої освіти треба враховувати багато чинників, зокрема, підготовку дитини до існування в інноваційному просторі, виховання в дитині толерантності. На його переконання, важливе місце в процесі реформування освіти належить учителеві. Президент академії повідомив, що спільно з Інститутом педагогіки вперше здійснено всебічний аналіз змісту освіти в середній школі, який має допомогти визначити зміст освіти в майбутній школі.

У роботі конференції взяла участь Голова комітету з питань освіти і науки Верховної Ради України Лілія Гриневич. У своєму виступі вона повідомила, що наразі триває підготовка Закону «Про Вищу освіту», а також зазначила, що сучасне суспільство та школа налаштовані на європейське майбутнє. Тому сучасні випускники загальноосвітніх навчальних закладів мають обов’язково оволодіти європейськими мовами, ‑ наголосила Л.Гриневич.

Заступник міністра освіти  і науки Павло Полянський у своєму виступі зосередив увагу на  запропонованій експертами моделі шкільної освіти. На його думку, будь-які реформаторські дії в освіті слід проводити системно. Він звернув увагу й на те, що нині вчитель часто виконує не властиві йому функції, тому при проведені реформи освіти має йтися також про дебюрократизацію.

Директор Інституту педагогіки НАПН України Олег Топузов у своїй доповіді озвучив дані он-лайн опитування проведеного Інститутом педагогіки  серед освітян щодо структури загальної середньої освіти.

Також у роботі круглого столу взяли активну участь науковці Інституту педагогіки, зокрема Олена Локшина, завідувач відділу порівняльної педагогіки, у своєму виступі привернула увагу учасників на спільностях та відмінностях у структурі загальної середньої в країнах Європи.

Директор державної науково-педагогічної бібліотеки імені В.О.Сухомлинського Лариса Березівська провела історичний екскурс з освітніх реформ України в ХХ столітті.

У подальшій дискусії взяли активну участь науковці установ НАПН України, представники Інституту інноваційних технологій і змісту освіти, керівники загальноосвітніх навчальних закладів, управлінці, журналісти та всі не байдужі  до проблем сучасної освіти.

Учасники підтримали необхідність у майбутньому перейти до 12- річної освіти, більшість висловилася, щоб початкова школа тривала 5 років, основна - 4 роки і старша ‑ 3 роки. Водночас наголошувалося, що старша школа має бути профільною.

 Переглянути фото



Повернення до списку