Оцінювання діяльності шкіл. Досвід Литви

01.05.2018

27 квітня 2018 року відбувся семінар «Оцінювання діяльності шкіл. Досвід Литви».

 

Організатор: Державна служба якості освіти в Україні ( Державна інспекція навчальних закладів України).

Учасники семінару:  представники МОН України, НАПН України,  співробітники Державної служби якості освіти України, представники науки і освіти Києва та регіонів (працівники органів управління освіти, методисти, керівники закладів освіти, вчителі та інші фахівці). Цікавим є те, що запрошення на семінар відбувалося в он-лайн режимі і взяли участь ті, хто зацікавлений та зареєструвався самостійно. Від Інституту педагогіки  у семінарі взяла участь провідний наковий співробітник відділу економіки та управління ЗСО, кандидат  педагогічних наук, Президент АКШУ Олена Онаць.

Семінар  «Оцінювання діяльності шкіл. Досвід Литви» відбувався в рамках роботи  Державної служби якості освіти України спільно з науковцями  НАПН України та експертами  щодо створення Стандартів  та Методичних рекомендацій  щодо забезпечення якості освіти в Україні та оцінювання діяльності закладів загальної середньої освіти (Розділ 5. Закону України «Про освіту»).

Про стратегічні плани Державної служби якості освіти України  та співпрацю з Національним агнством з оцінювання  шкіл Литовської Республікирозповів Голова служби Руслан Гурак.

Відмантас Юргайтис, директор Національного агенства з оцінювання шкіл Литовської Республіки   представив  Національне агенство з оцінювання шкіл: місію, повноваження, структуру та систему забезпечення якості загальної середньої освіти в Литовській Республіці,  зокрема, зовнішнє оцінювання. Головна місія Національного агенства – допомогти Міністерству освіти забезпечити якість освіти. Функції – допоміжна і консультативна.

Єлизавета Тумловська, методист відділу самооцінювання шкіл Національного агенства висвітлила питання самооцінювання шкіл у Литовській Республіці,зміст, критерії, процедури, інструментарій оцінювання. Результати і наслідки оцінювання закладів освіти, заходи з покращення їх діяльності.

Дискусія виявилась дуже жвавою. Питань в українських колег було дуже багато: що входить до структури системи індикаторів оцінювання  школи;  які теми обираються, чи однакові для всіх шкіл? За який період здійснюється оцінювання та ін. Цікавим для українських освітян і науковців є позиція литовських колег з Національного агенства  про те, що школам потрібно довіряти. Оцінювання  здійснюється на довірі, консультуванні, самооцінюванні.  Зовнішнє оцінювання не може ініцювати Національне агенство. Це повноваження засновників або муніципалітету.  Найголовніше те, що  роблять литовські колеги, і це треба врахувати в Україні,  це заохочення шкіл до прокращення  якості освіти і всієї освітньої діяльності, а не покарання. Ст. 64  Закону  «Про освіту» Литовської Республіки «Нагляд  за  освітою» передбачає допомогу школі у забезпеченні  доступу до освіти. Щоб шкіл було стільки і різних,скільки потрібно для замовників освітніх послуг. Тому агенство здійснює моніторинг, консультування керівників шкіл, зовнішнє оцінювання.  При зовнішньому оцінюванні виділяється десять сильних сторін школи і пять – з напрямків, які необхідно покращити.  «Страх не дає нічого хорошого, тому каральні санкції не використовуються», - зауважив директор Національного агенства.

Відділ економіки та управління ЗСО  особливо цікавило питання про оцінювання управління школою. Напрям «Лідерство і управління» входить до обовязкого блоку Структури системи індикаторів і  передбачає оцінювання: планування і організацію діяльності; навчання і роботу в команді; особиста майстерність директора школи.  Великого значення надається  оцінюванню  внутрішньої  культури школи, яка органічно вплетена в усі напрямки  оцінювання, як саме культура впливає на процеси і результати.

Матеріали заходу


Повернення до списку