Міжнародна науково-практична конференція «Проблеми сучасного підручника»

25.05.2018

Міжнародна науково-практична  конференція «Проблеми сучасного підручника», засновником якої є Інститут педагогіки НАПН України цьогоріч  відбувалася у м. Мінськ (Республіка Білорусь) спільно з нашими партнерами – Науково-методичною установою «Національний інститут освіти» Міністерства освіти Республіки Білорусь, Державною установою освіти «Академія післядипломної освіти» (Республіка Білорусь) та Інститутом педагогічних наук Республіка Молдова.

Програма конференції

Учасників конференції привітали: кандидат педагогічних наук, директор Національного інституту освіти Валентина Василівна Гінчук, доктор педагогічних наук, професор, директор Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України Олег Михайлович Топузов, доктор фізико-математичних наук, конференціар, завідувач кафедри математики та природничих наук Інституту педагогічних наук Республіки Молдова Іон Акірі. У своїх вітальних словах промовці зосередили увагу на ролі очолюваних ними установ у процесі підручникотворення.  Вони побажали всім учасникам: вченим, методистам, педагогам, авторам підручників, видавцям  - плідної та конструктивної роботи у запланованих заходах конференції: пленарному засіданні й п'яти сесій: «Проектування та створення сучасних підручників для гуманітарної освіти», «Реалізація компетентнісного підходу у створенні підручників для соціокультурної освіти», «Інноваційні підходи до створення підручників для математичної та природничо-наукової освіти», «Особливості реалізації компетентнісного підходу у створенні підручників для початкової освіти», «Сучасні компоненти навчально-методичних комплексів для спеціальної освіти».

Пленарне засідання відкрили Тетяна Миколаївна Засєкіна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України доповіддю «Сучасний стан підручникотворення в Україні» та Валентина Василівна Гінчук виступом на тему «Сучасний шкільний підручник: досвід Республіки Білорусь». Доповідачі приділили увагу питанням, що цікавлять всіх учасників освітнього процесу: хто повинен розробляти навчальні посібники; яким має бути підручник нового покоління; як зробити зміст підручників доступним, зрозумілим, системним. Учасники конференції мали змогу порівняти процеси підручникотворення двох країн, відзначити спільні й відмінні риси. Як виявилося спільною проблемою є пошук моделі компетентнісно-орієнтованого підручника.  На сесіях було розглянуто, як цю проблему розв’язують для підручників відповідних галузей освіти: суспільно-гуманітарної, математичної, природничої. 

Представники України оприлюднили свої здобутки, отримані в ході науково-дослідних робіт Інституту педагогіки. Старший науковий співробітник відділу навчання мов національних меншин і зарубіжної літератури, кандидат педагогічних наук Петрук Оксана Миколаївна  розповіла присутнім про особливості розроблених у відділі підручників української мови для учнів шкіл з мовами навчання національних меншин. Найбільшу увагу привернули використанні в підручниках для початкової школи персонажі: хлопчик, представник національної меншини, який бажає вивчити українську мову, дівчинка-українка, яка спілкується українською з дитинства та робот-лінгвіст, який допомагає дітям у вивченні української мови. Старший науковий співробітник відділу суспільствознавчої освіти, кандидат педагогічних наук Малієнко Юлія Борисівна ознайомила педагогічну громадськість Білорусі з новими тенденціями розвитку компетентнісного підходу в галузі шкільної суспільствознавчої освіти України, розкрила особливості запровадження зазначеного підходу в процес підручникотворення, представила напрацювання співробітників відділу суспільствознавчої освіти (підручники, посібники, програми з історії та правознавства), які було здійснено на основі компетентнісних вимог.

Провідний науковий співробітник відділу біологічної, хімічної та фізичної освіти, кандидат педагогічних наук Непорожня Лідія Вікторівна розповіла учасникам конференції про сучасні підручники фізики, розробленні співробітниками відділу, акцентувала увагу на практико-зорієнтованих завданнях і задачах з реальними життєвими ситуаціями.

На сесії, присвяченій підручникам для початкової школи було презентовано не лише досвід відділу початкової освіти Інституту педагогіки у цій царині, а й роботу відділу в реформуванні загальної середньої освіти. Завідувач відділу початкової освіти, кандидат педагогічних наук Онопрієнко Оксана Володимирівна представила нові концептуальні підходи, що запроваджуються в початковій школі: особливості  навчального середовища із зонами навчання та відпочинку, освітні програми, що визначають очікуванні результати навчально-пізнавальної діяльності учнів, результати першого року експериментального навчання за новими підручниками.

У рамках конференції науково-методичною установою «Національний інститут освіти» Міністерства освіти Республіки Білорусь було організовано виставку видань для закладів дошкільної, загальної середньої та спеціальної освіти. Гості та учасники заходу мали можливість побачити, як презентовані наукові підходи безпосередньо втілені у підручниках. Особливу увагу української делегації привернули засоби електронного супроводу друкованих підручників та досвід роботи Національного освітнього порталу як сучасного інформаційно-освітнього ресурсу, створеного для забезпечення комплексної (інформаційної, наукової, навчально-методичної, консультаційної) підтримки всіх учасників освітнього процесу.

У підсумку роботи конференції учасники відзначили, що в кожній із країн-учасниць конференції теорія та практика шкільного підручника є динамічною науковою проблемою, яка щоразу потребує пошуку нових рішень у її розв’язанні. Всі присутні відзначили необхідність подальшого активного міжнародного співробітництва з питань освіти й науки.

Фотогалерея

Презентації:

Акірі І.

Валочка Г., Зелянко В.

Гінчук В.

Засєкіна Т.

Ісаченкова Л.

Краснова М.

Малієнко Ю.

Непорожня Л.

Онопрієнко О.

Петрук О.

Пирютко О., Терешко О.

Сілкович Л.

Хруль. О.


Повернення до списку