Crossref Member Badge

Проблеми якості освіти: шляхи вдосконалення експертизи проектів шкільних підручників

04.02.2020

За ініціативи громадської спілки «Національна освітня асоціація» 3 лютого 2020 року в Освіторія Хаб пройшов перший круглий стіл стейкхолдерів забезпечення школи навчальними матеріалами «Проблеми якості освіти: шляхи вдосконалення експертизи проєктів шкільних підручників». До питань, що обговорювались, були винесені такі: чи потрібна експертиза проєктів підручників; у чому користь цієї процедури для системи шкільної освіти; який характер має носити експертиза проєктів підручників; чи ефективна процедура експертизи для підвищення якості підручників; хто має вибирати підручники для школи – експерти чи вчителі?

Участь у круглому столі взяли заступник міністра освіти і науки Любомира Мандзій; народний депутат, член Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Роман Грищук; директор Українського інституту розвитку освіти Вадим Карандій; в.о. директора Інституту модернізації змісту освіти Костянтин Трушковський; державний експерт директорату дошкільної та шкільної освіти МОН Євген Міщенков; автори підручників – Оксана Онопрієнко (Інститут педагогіки НАПН України) та Iнна Большакова (експертка ГС "Освіторія"), Ірина Стеценко (вид-во "Світич"); керівники видавництв навчальної літератури – Віктор Круглов, Олег Костенко, Сергій Макаревич, Володимир Васкул, Марина Мосієнко; головний редактор журналу «Початкова школа» Світлана Тарнавська; президент Української асоціації видавців і книгорозповсюджувачів Олександр Афонін; освітні експерти – Микола Скиба (Український інститут майбутнього), Георгій Касьянов (БФ «Інститут розвитку освіти»), Олександр Удод (НАН України) та інші.

У виступі від авторів Оксана Онопрієнко винесла такі пропозиції. 1. Процедура експертизи повинна відбуватися постійно і не бути прив'язана до Конкурсу; якість і потрібність підручника має визначатися учасниками освітнього процесу, а не дібраними кимось експертами. 2. Кваліфікація експерта має підтверджуватися видачою відповідного сертифіката; вимоги до знань і умінь експертів мають знаходитися у відкритому доступі; відповідальність за фаховість експерта має покладатися на організацію, яка видала сертифікат. 3. База експертів має бути відкритою; після закінчення процедури експертизи прізвища експертів мають оприлюднюватися, що дозволить посилити відповідальність експертів перед суспільством, встановити відсутність конфлікту інтересів. 4. Експертиза підручників, розроблення освітніх програм і контроль якості освіти не можуть бути зосереджені в одній організації – це породжує недовіру до організації і великий ризик розвитку корупційних схем. 5. Переглянути в бік демократизації критерії оцінювання підручника, які нині позбавляють автора свободи, заганяють автора в умови позицій, які суперечать одна одній.

Як зазначено в звіті організатора, учасники круглого столу зійшлися на думці щодо необхідності системної трансформації усіх процедур конкурсного відбору підручників та перегляду критеріїв експертного оцінювання проєктів задля появи нового покоління якісних навчальних матеріалів для школи.

 

 


Повернення до списку