Crossref Member Badge

«Світ чекає крилатих»: ефективна початкова освіта без дитячих сліз, нудної «домашки» і важкого рюкзака

02.09.2020 Лого Світ чекає крилатих

Педагоги в усьому світі стикнулися з тим, що навчальні потреби дітей, зокрема в початковій школі, за останнє десятиліття радикально змінилися. Причиною цих змін стало розповсюдження новітніх засобів комунікації, поява нових «інструментів» пізнання й перетворення світу. Постійно виникають не лише нові професії, а й цілі галузі на стику різноманітних наук. На ринку праці почав зростати попит на креативність, критичне мислення, здатність самостійно та постійно навчатися чи переучуватися, витримувати тиск конкуренції, ставити й наполегливо досягати цілі.

Початкова шкільна освіта в Україні має реагувати на ці зміни у самих підходах до навчання і виховання й забезпечувати нові потреби школярів. Саме з цією метою було створено інтегровану освітню систему для початкової школи Анжеліки Цимбалару «Світ чекає крилатих». Ця система ефективно розв’язує проблему якісного і корисного для реального життя навчання. Пропонуємо педагогам і батькам дітей, які от-от досягнуть шкільного віку, ознайомитися з цією сучасною вітчизняною методикою початкової освіти, що вже встигла добре себе зарекомендувати в багатьох школах різних регіонів України.

Інтегрована освітня система, про яку йдеться, розроблена для застосування в умовах звичайної комунальної школи з її звичною класно-урочною системою. Однак наповнення цих уроків та підхід до подачі навчального змісту містять багато новацій, які в сукупності дають вражаючі результати як щодо якості навчання, так і щодо виховання та мотивації учнів.

Як дати дітям актуальні в реальному житті знання й навички: рішення від «крилатих» педагогів

Батьки, які прагнуть надати своїм дітям якомога більше переваг на кар’єрному старті, все більше розчаровуються у якості шкільної освіти. На їхню думку, комунальні школи не встигають за потребами сучасного суспільства й діти не отримують у школі справді необхідних знань. Щоби вільно спілкуватися іноземною мовою чи здати ЗНО на конкурентноздатному рівні, більшості дітей недостатньо відвідувати уроки в школі й старанно виконувати домашні завдання. Тож батьки намагаються самотужки компенсувати все те, чого, на їхню думку, недодають у школі. У результаті навіть 6-7-річних дітей навантажують розвиваючими курсами й репетиторами.

На переконання авторів системи «Світ чекає крилатих», українська комунальна школа цілком здатна підготувати дитину до реального життя. Педагоги, які працюють за системою А. Д. Цимбалару, формують в учнів початкової школи цілісну, логічну картину світу та суспільства, в якому вони живуть. Але вчителі не лише «згодовують» дітям необхідні знання, а тут же навчають застосовувати ці знання в різноманітних реальних ситуаціях, повертаються до інформації, отриманої на одному занятті, при вивченні інших предметів. Так отримані знання одразу засвідчують свою користь і підвищують у дітей мотивацію дізнатися більше.

Почути й запам’ятати, що таке літри та мілілітри, кілограми і грами, — це одне. А взяти мірний глечик, знайти на ньому потрібну шкалу й самостійно відміряти необхідну кількість води, цукру чи борошна — це вже реальна й корисна для життя навичка. Виробити її (як і безліч інших) можна просто в класі. Кожну таку навичку в «крилатій» системі допомагає виробити ціла низка завдань, причому в рамках не лише одного окремого предмета, а одразу кількох. Якщо міри об’єму речовин вивчалися на предметі «Всесвіт», то цього ж тижня з об’ємами учні попрацюють на заняттях з математики, англійської, арт-технологій… Навіть на фізкультурі учням «трапиться» активна гра, яка змусить їх пригадати міри об’єму. Це передбачено ретельно продуманою навчальною програмою, що «синхронізує» та інтегрує між собою теми всіх предметів.

Перший клас без домашніх завдань: як система Цимбалару розвантажує дітей, підвищуючи якість навчання

Деякі школи намагаються поліпшити якість навчання, запроваджуючи додаткові предмети, збільшуючи кількість навчальних годин та обсяги домашніх завдань. Однак це створює надмірне навантаження на дитину. Нерідко учень початкової школи витрачає на перебування у школі та виконання домашніх завдань більше часу, ніж проводить на робочому місці доросла людина. У нього не залишається часу на відпочинок, прогулянку на свіжому повітрі та гру. Та й шкільний рюкзак школяра дуже важкий: навіть якщо замінити всі підручники планшетом (а в початковій школі це робити вкрай небажано), у рюкзаку залишиться багато робочих зошитів, папок із додатковими матеріалами тощо.

Досвідчені педагоги давно помітили: один і той самий зміст дублюється під час вивчення кількох предметів. При цьому дубльована інформація часто «маскується» під різними визначеннями, термінами, подається по-різному, у складній для сприймання формі. Автори системи «Світ чекає крилатих» дійшли висновку: навчальний зміст слід одразу подавати так, щоби його можна було використати на практиці просто тут і зараз. Більше того, інформацію необхідно «упакувати» так, щоби на її засвоєння діти витрачали мінімум зусиль і часу. Так визріло рішення: навчати дітей не окремих предметів, де цей зміст подається у відриві від інших предметів, а одразу формувати комплексні теми, які інтегрують усі дотичні предмети.


Так, навіщо вивчати рослини окремо на предметах, присвячених природничій, здоров’язбережувальній, соціальній чи громадянській галузям? На заняттях інтегрованого предмету «Всесвіт» системи А. Цимбалару першокласники в рамках 9 занять дізнаються, що таке дикорослі й культурні рослини, навчаться розпізнавати зернові, бобові, овочеві, баштанні, плодові, технічні, декоративні види й сорти, розрізняти бур’яни, впізнавати деякі отруйні та лікарські рослини. Діти розберуться, що необхідно для життя рослин, ознайомляться з різними природними та штучними середовищами рослин, дізнаються про рідкісні рослини і їх охорону, а також виростять міні-городи на підвіконні, освоївши основи догляду за рослинами. Ці знання учні доповнять і закріплять на заняттях з англійської мови, де вивчатимуть назви фруктів, овочів, дерев; на образотворчому мистецтві, де малюватимуть рослини в техніці петриківки; на уроках читання та письма, під час екскурсій тощо.

Інформацію з теми, що вивчається, діти закріплюватимуть і повторюватимуть фактично на кожному занятті цього тижня (навіть на фізкультурі під час рухливих ігор, де учень, якому, приміром, кинули м’яч, має якомога швидше назвати назву рослини на певну букву) та впродовж кількох наступних. Цікава, ігрова форма подачі інформації активізує природну цікавість і допитливість дитини. Практичні вміння вона відпрацьовує під час численних парних і групових вправ. Тому домашні завдання в першому класі не задають узагалі — вдома достатньо розмови з батьками про те, що дитина дізналася сьогодні в школі і як виконала те чи те завдання в посібнику-журналі.

Куди подівся буквар? Рішення у стилі «мінімалізм», що полегшило рюкзаки сотням дітей

Максимальної інтеграції навчання автори системи досягли, «скасувавши» звичайні підручники та окремі зошити з кожного предмета. Стандартний набір у рюкзаках учнів — лише один робочий посібник-журнал на 48 сторінок і пенал. Кілька разів на тиждень додаються альбом, фарби чи інші матеріали для творчості, а також, звісно, спортивна форма.

Щотижня учень отримує новий посібник-журнал, а заповнений зберігає — пізніше вчитель даватиме завдання повторити якусь тему й називатиме номер зошита, за допомогою якого необхідний матеріал легко і зручно пригадати.

Як виростити успішну і впевнену в собі дитину: новації в оцінюванні, підкріплені досвідом учителів-практиків

«Окрилена родина» авторів під керівництвом Анжеліки Цимбалару поставила за мету дати дітям не лише корисні знання, а й виховати їх упевненими в собі, успішними людьми, здатними мислити критично, застосовувати логіку в навчальних і життєвих ситуаціях, працювати як самостійно, так і в команді. На цю мету працюють і зміст навчальних завдань, і пропоновані способи їх виконання.

Слід відзначити, що навчальні програми містять базовий і розширений рівні, а посібники-журнали містять набагато більше завдань, ніж реально виконують учні. Цей «надлишок» дозволяє вчителям адаптувати завдання для кожної дитини окремо. Тож навіть для найздібніших є завдання, рівень складності яких підтримує необхідний рівень інтересу та забезпечує розвиток учня.

Дуже важливо, щоби діти працювали із посібником-журналом і отримували оцінки виключно за пропонованою А. Д. Цимбалару методикою, — наголошують автори системи. Тоді діти навчаться об’єктивно оцінювати свої знання, не боятися помилок, а сприймати їх як необхідний елемент навчання, справлятися з труднощами, досягати поставлених цілей.

Усе це — завдяки унікальній системі оцінювання — вірніше, зворотного зв’язку від учителя. Незважаючи на те, що система оцінювання виглядає незвично (і це на початку дуже непокоїть батьків), насправді вона ґрунтується на авторитетних дослідженнях у сфері психології навчання та багаторічному досвіді педагогів-практиків усього світу, у тому числі й українських.



Система оцінювання базується на припущенні, що учень навчається для того, аби потім навчати інших людей (батьків, однокласників, казкових персонажів — лаксиків). А здатність навчити когось — це найвищий ступінь засвоєння знання чи навички.


Ця система не містить балів, а словесно визначає готовність учня навчати інших. Вона складається з кількох елементів:

  • оцінювання самим учнем своєї готовності навчати після виконання ним завдань із теми;

  • оцінювання готовності учня навчати інших, висловлена вчителем;

  • шокуючий на перший погляд селфі-аудит (перед вивченням нової теми учень виконує тест і бачить, як багато він ЩЕ не знає з цієї теми).

Що дає ця система? По-перше, учень вчиться об’єктивно й чесно оцінювати якість власної роботи, зокрема порівнюючи свою оцінку й оцінку, надану вчителем. Це запобігає появі як зайвої самовпевненості, так і «синдрому самозванця» (який народжується у школі, а в дорослому віці буквально «підрізає крила» багатьом талановитим професіоналам). Така дитина також зможе відрізнити справедливу критику від несправедливої й не боятиметься її отримувати.

По-друге, слово ЩЕ у формулюваннях оцінювання робить дива для зміцнення мотивації та віри у власні сили. Коли дитині кажуть: «Ти не вмієш», то це узагальнення, яке просто вбиває віру дитини у свою здатність навчитися. А якщо сказати чи написати: «Ти ЩЕ маєш попрацювати над цим», — дитина зрозуміє це як конкретний план дій, який приведе до успіху.

Нарешті, селфі-аудит на початку й наприкінці вивчення теми, який може стати шоком для батьків, які не знайомі з педагогічними тонкощами, успішно навчає дитину того, що на початку будь-якої нової справи вона завжди буде знати дуже мало, а то й нічого. Однак вже наприкінці тижня новий селфі-аудит демонструє очевидний прогрес. «Я навчився/навчилася!«Так у дитини закладається дуже корисна навичка: розпочинати нову справу без страху провалу й не боятися труднощів.

Що кажуть про інтегровану освітню систему «Світ чекає крилатих» освітяни

Цього вересня за «крилатою» системою навчатимуться вже 4-ті класи. Відгуки користувачів — учителів і батьків — сповнені вдячності авторам системи та ентузіазмом і готовністю далі працювати за нею.

Так, навесні 2020 року 11 учнів 2-А класу Броварської загальноосвітньої школи № 3 (учитель — Валентина Тарасова) узяли участь у Всеукраїнській олімпіаді «Весна-2020». Незважаючи на карантин, рівень підготовки школярів виявився вражаючим — 25 призових місць і 3 сертифікати з різних навчальних предметів, — поінформувала пані Тарасова.

Ще один приклад. Учителька з Полтави Ольга Британова, яка теж навчає дітей за «крилатою» системою, похвалилася: її учень-другокласник Олександр Зорянський став «срібним» призером міського туру Міжнародного конкурсу знавців української мови ім. П. Яцика — серед учнів третіх (так, саме третіх, а не других) класів.

Згадані результати можна було б назвати винятковими випадками. Однак автори освітньої системи А. Цимбалару постійно отримують позитивні, навіть захоплені відгуки від вчителів і батьків.

Фактично кожен учитель, який застосовує освітню систему «Світ чекає крилатих», спостерігає значно вищі за середні мотивацію та інтерес дітей до навчання. Учні засвоюють весь необхідний зміст, виробляють стійкі навички і практично застосовують їх у навчальних ситуаціях і в реальному житті. Більше того, школярі легко соціалізуються, вчаться критично мислення, впевнені в собі та загалом, як відгукуються вчителі, «конкурентоздатні».

Емоційні відгуки вчителів-практиків підкріплюються об’єктивними висновками апробації освітньої системи в умовах реального освітнього процесу. Пілотний проєкт випробували в кількох класах початкової школи. Ось лише деякі результати:

  • психологічна комфортність — 99,029 % (тобто практично всім дітям подобається так навчатися);

  • позитивна мотивація навчання — 84,851 % (абсолютна більшість дітей вчаться не тому, що батьки змушують, а тому що цікаво й хочеться);

  • якість навчання оцінюється у 88 % (тобто майже 9 учнів з 10 не мають проблем з успішністю);

  • у більш як 95 % дітей перехід у школу не позначився на стані здоров’я — завдяки включенню в кожний урок фізкультхвилинок та продуманій програмі занять із фізкультури, відсутності важких рюкзаків та відсутності / невеликому обсягу домашніх завдань. Звичайно, є певні труднощі, але автори перебувають на постійному зв’язку з педагогами, батьками і весь час удосконалюють систему за їхніми пропозиціями. 

Проєкт «Світ чекає крилатих» розроблено за підтримки Інституту педагогіки НАПНУ. Навчальні програми, посібники, методичні та дидактичні матеріали отримали схвалення Міністерства освіти.

Лист 1

Лист 2

Лист 3

Авторська інтегрована освітня система А. Д. Цимбалару має також усі необхідні дозволи й ліцензії, зокрема на здійснення курсової підготовки вчителів до роботи за нею. Важливі для педагогів подробиці можна подивитися у відеопрезентації освітньої системи.


Якщо вас зацікавила ця освітня система, подробиці можна дізнатися на сайті проєкту.


Повернення до списку