![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
ORCID iD:
Науковий ступінь:
Вчене звання:
Коло наукових інтересів:
Профіль вченого в Google Scholar:
Сторінка автора в Електронній бібліотеці НАПН України:
Інші профілі:
E-mail:
ДОДАТКОВІ ВІДОМОСТІ
Освіта:
Досвід роботи:
Теми дисертацій:
· Тема кандидатської дисертації: «Родинне виховання учнів 5-8 класів у процесі вивчення української літератури» (спеціальність 13.00.02 – теорія та методика навчання (українська література) (2003); · Тема докторської дисертації: «Тенденції розвитку методики навчання української літератури в загальноосвітніх навчальних закладах (друга половина ХХ – початок ХХІ століття)» (спеціальність 13.00.02 – теорія та методика навчання (українська література) (2017). Наукова діяльність:
Перелік друкованої продукції:
Монографії: 1. Теоретико-методичні засади вивчення літературних курсів за вибором у профільній школі: монографія / за заг. ред. Т. О. Яценко. – Київ: Пед. думка, 2012. – 200 с.
Навчальні програми:
2. Шедеври модернізму: вивчення української і зарубіжної літератури у мистецькому контексті : програма спецкурсу / Таміла Яценко, Ірина Тригуб. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2018. – 68 с. Підручники:
1. Українська література (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / А. М. Фасоля, Т. О. Яценко, В. В. Уліщенко, Г. Л. Бійчук, В. М. Тименко. – Київ : Педагогічна думка, 2018. – 192 с. : іл.
Хрестоматії: Хрестоматія з української літератури. 10 клас (базовий рівень) / Фасоля А. М., Яценко Т. О., Уліщенко В. В. та ін. Київ : Конві Принт, 2018. 268 с.
Навчальні посібники: 1. Родинне виховання учнів 5-8 класів у процесі вивчення української літератури: навч.-метод. посіб. / Т. О. Яценко. – Київ : Ленвіт, 2004. – 159 с. 2. Ми є. Були. І будем Ми! Виховання національної самосвідомості засобами художньої літератури : навч.-метод. посіб.; за ред. Н. Й. Волошиної. – Київ : Ленвіт, 2003. – С. 9-27. 3. Художня література в контексті світової культури : метод. посіб. / Таміла Яценко, Зоя Шевченко. – Київ : Педагогічна думка, 2012. – 136 с.
4. Вивчення літератури модернізму в старшій школі: метод. посіб. / Таміла Яценко. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2013. – 144 с. Статті у виданнях, що входять до наукометричних баз даних: 1. До проблеми вивчення літератури в умовах профільного навчання / Т. О. Яценко // Педагогічна освіта: теорія і практика: зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського нац. ун-ту ім. Івана Огієнка. – Вип. 3. – Кам’янець-Подільський : ПП «Медобори – 2006», 2009. – С. 182-186. 2. Формування читацької компетентності учнів як головна проблема шкільного літературного навчання / Т. О. Яценко // Наукові записки : Психолого-педагогічні науки. – Ніжин: в-во НДУ ім. М. Гоголя, 2009. – № 1. – С. 69-71.
4. Екзистенціальні особливості поглибленого вивчення української літератури в умовах профільного навчання / Т. О. Яценко // Теоретична і дидактична філологія: зб. наук. праць; за заг. ред. Г. Л. Токмань. – Вип. 9. – Київ : ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2011. – С. 144-148. 5. Вивчення модернізму як мистецького явища на заняттях літературного спецкурсу / Т. О. Яценко // Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя) / за заг. ред. проф. Є. І. Коваленко. – Ніжин : В-во НДУ імені Миколи Гоголя, 2011. – № 5. – С. 137-139. 6. Компетентнісно орієнтована шкільна літературна освіта: до проблеми впровадження навчання / Т. О. Яценко // Теоретична і дидактична філологія: зб. наук. пр..; за заг. ред. Г. Л. Токмань. – Вип. 13. – Переяслав-Хмельницький : ФОП Лукашевич, 2012. – С. 54-58. 7. Current Phase Preconditions of Developing Methodology for teaching literature / T. Yatsenko // The Advanced Science Journal (USA). – 2013. –№ 10. – С. 42-45. 8. Літературознавчі передумови розвитку сучасної методики навчання літератури в загальноосвітніх навчальних закладах України / Т. О. Яценко // Science and Educationanew Dimension: Pedagogig and Psychology – 2013. –№ 9. – С. 159-166. 9. Профилизация как тенденция современного школьного литературного образования в Украине / Т. А. Яценко // Вестник Актюбинского регионального государственного университета имени К. Жубанова. – 2014. – № 2. – С. 75-78. 10. Наукова творчість П.К. Волинського, Т.Ф. Бугайко та Ф. Ф. Бугайка в контексті розвитку методики навчання української літератури 40-50-х рр. ХХ століття / Т. О. Яценко // Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» / М-во освіти та науки України, Ніжинський держ. ун-т ім. Миколи Гоголя. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2014. – № 3. – С. 235-240. 11. Особливості розвитку національної шкільної літературної освіти 20-40-х рр. ХХ століття / Т. О. Яценко // Вісник Чернігівського нац. пед. ун-ту ім. Т. Г. Шевченка. Серія «Педагогічні науки». – Чернігів: ЧНПУ, 2014.– Вип. 120. – С. 219-223. 12. The Ukrainian school vocational literature education realities and perspectives / Tamila Yatsenko // Oxford Review of Education and Science. –London. –2015. – № 1 (9) (January-June) – Р. 597-603. 13. Основні тенденції становлення та розвитку методики навчання літератури в школі радянського періоду (20-30 рр.. ХХ ст.) / Т. О. Яценко // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету ім. Павла Тичини / [гол. ред. М. Т. Мартинюк] / М-во освіти та науки України, Уман. держ. ун-т ім. Павла Тичини. – Умань : ФОП Жовтий О. О., 2015. – Вип.1. – С. 448-456. 14. Особливості розвитку методики навчання української літератури в період національного відродження / Т. О. Яценко // Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. пр. // М-во освіти та науки України, Камʹянець-Подільський нац. ун-т ім. І. Огієнка. – Камʹянець-Подільський, 2015. – Вип.19. – С. 173-178. 15. Інформаційно-комунікаційні технології в системі шкільної літературної освіти: теоретико-методичний огляд / Т. О. Яценко // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т. Г. Шевченка. Серія «Педагогічні науки». – Чернігів : ЧНПУ, 2016.– Вип. 140. – С. 276-279. 16. Інформаційно-комунікаційне забезпечення процесу вивчення української літератури в школі / Т. О. Яценко // Наукові записки : зб. наук. пр. / Ніжинський держ. ун-т ім. Миколи Гоголя. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2016. – № 3. – (Серія «Психолого-педагогічні науки»). – С. 64-70. 17. Особистісно орієнтоване навчання як закономірна тенденція розвитку сучасної шкільної літературної освіти / Т. О. Яценко // Теоретична і дидактична філологія : зб. наук. пр. / М-во освіти та науки України, ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький держ. ун-т ім. Григорія-Сковороди». – Переяслав-Хмельницький : ФОБ «Домбровська Я. М.», 2016. – Вип. 23. – (Серія «Педагогіка») – С. 76-85. 18. Підручник української літератури в контексті сучасних освітніх завдань / Т. О. Яценко // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. пр. / НАПН України, Ін-т педагогіки. – Київ : Пед. думка, 2016. – Вип. 17. – С. 560-567. 19. Шкільний підручник української літератури: історіографічний аналіз / Т. О. Яценко // Проблеми сучасного підручника: зб. наук. пр. – Київ : Пед думка, 2017. – С. 272-281. 20. Підручник української літератури у контексті завдань Нової української школи / Т. О. Яценко // Проблеми сучасного підручника: зб. наук. пр. – Київ : Пед думка, 2017. – Вип. 20. – С. 551-559. 21. Тенденційний характер розвитку методики навчання української літератури в школі / Т. О. Яценко // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки : зб. наук. пр. – Миколаїв : МНУ імені В. О. Сухомлинського, 2017. – С. 525-529.
22. Компетентнісний підхід як основа модернізації шкільної літературної освіти / Т. О. Яценко // Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка : зб. наук. пр./ М-во освіти та науки України, Глухівський НПУ ім. О. Довженка; редкол.: О. І. Курок (відп. ред.)[та ін.]. – Глухів : РВВ Глухівського НПУ ім. О. Довженка, 2018. – Вип. 37. – (Серія «Педагогічні науки»). – С. 156-165 Статті у наукових фахових виданнях, що затверджені МОН України: 1. Національні традиції родинного виховання в романі «Тигролови» І. Багряного / Т. О. Яценко // Українська література в загальноосвітній школі. – 1999.– № 2. – С. 30-34.
Матеріали конференцій: 1. Методика родинного виховання учнів 5-7 класів засобами художнього слова / Т. О. Яценко // Українська література: стан вивчення в сучасній школі, проблеми, перспективи : матеріали наук.-практ. конф.14-15 травня 2004 р. – Луганськ : Знання, 2004. – С. 237-250. 2. Психологічний аспект вивчення українського модернізму в 10-11 класах / Т. О. Яценко // Інноваційні технології викладання української мови та літератури в школі і ВНЗ: проблеми та пошук: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. 9-10 листопада 2004 р. – Житомир : Полісся, 2004. – С. 132-134. 3. Особливості шкільного структурно-стильового аналізу художніх творів українського модернізму в старших класах / Т. О. Яценко // Діалог літературознавства і методики навчання: шляхи аналізу художнього твору: матеріали Всеукр. наук.-прак. конф. 27-28 вересня 2006. – Переяслав-Хмельницький, 2006. – С. 236-242. 4. Развитие литературной компетентности учеников в процессе изучения художественной национальной литературы в общеобразовательных школах Украины / Т. А. Яценко // Личность и общество: актуальные проблемы педагогики и психологии: материалы международ. науч.-практ. конф., 27 ноября 2012 г.– Новосибирск : СибАК, 2012.– Часть І. – С. 36-44. 5. Компетентностный подход как фактор модернизации школьного литературного образования/ Т. А. Яценко // Литература и медийная сферы России: традиции и современность: материалы Всерос. науч.-практ. конф. с международным участием, март 2013 г. / Шадринский гос. пед. ин-т [отв.ред. Н. Ю. Ланцевская]. – Шадринск: ШГПИ, 2013. – С. 430-438. 6. Тенденции развития методики обучения литературы в общеобразовательных учебных заведениях Украины / Т. А. Яценко // Научная дискуссия: вопросы педагогики и психологии: материалы Международ. науч.-практ. конф., г. Москва, 5 августа 2013 г. [ред.кол. М. В. Васильева и др.]. – Москва: Планета, 2013 г. – С. 43-50. 7. Культурологічні орієнтири навчання літератури в школі / Т. О. Яценко // Придніпровські соціально-гуманітарні читання: матеріали ІІ Всеукр. наук-практ. конф. з міжнародною участю, 22 лютого 2013 р.: у 6-ти частинах. – Дніпропетровськ: ТОВ «Інновація», 2013. –Ч. 3. – С. 136-139. 8. Компетентнісна спрямованість шкільної літературної освіти/ Т. О. Яценко// Досягнення соціально-гуманітарних наук в сучасній Україні: матеріали ІIІ Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнародною участю, 26 квітня 2013: у 4-х частинах. – Сімферополь-Дніпропетровськ: ТОВ «Інновація», 2013. – Ч. І. – С. 122-125. 9. Компетентнісне навчання літератури як тенденція розвитку сучасної шкільної освіти / Т. О. Яценко // Професіоналізм педагога в контексті Європейського вибору України: якість освіти – основа конкурентоспроможності майбутнього фахівця: матеріали Міжнарод. наук.-практ. конференції, м. Ялта, 26-27 вересня 2013 р. – Ялта: РВНЗ КГУ, 2013. – Ч. І. – С. 115-118. 10. Стандартизація змісту літературної освіти як фактор її якості / Т. О. Яценко// Педагогічні традиції та інновації в сучасному освітньому просторі: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Мукачево, 23 листопада 2013 р.: у 2-х частинах. – Мукачево- Дніпропетровськ : ТОВ «Інновація», 2013. – Ч. ІІ. – С. 122-125. 11. Стандартизация как фактор модернизации обучения литературе в школе / Т. А. Яценко // Материалы IX Европейского науч.-практ. конгресса психологов и педагогов «Science», 27 декабря 2013 г. – Киев, 2013. – С. 38-42. 12. Орієнтири методики навчання української літератури в ЗНЗ наприкінці ХХ – початку ХХІ століття/ Т. О. Яценко// Інноваційні освітні технології національно-патріотичного виховання дітей та молоді на уроках в загальноосвітніх навчальних закладах та в позашкільній діяльності: матеріали Всеукр. наук. конф. з міжнародною участю, с. Щасливе Бориспільського району Київської обл., 6 червня 2013. – Київ, 2013. – С. 94-97. 13. Идея профилизации в системе школьного литературного образования в Украине / Т. А. Яценко // Science of future : Материалы 14-го Международ. науч.-практ. конгресса педагогов и психологов, Чехия, г. Прага, 8 мая 2014 г. – Прага, 2014. – С. 99-105. 14. Напрями розвитку педагогічної теорії та її вплив на методику викладання української літератури в загальноосвітніх навчальних закладах другої половини ХХ – початку ХХІ століття / Т. О. Яценко // Феномен вченого-педагога Ніли Волошиної: національний та регіональний виміри: матеріали ІІ Всеукр. Волошинських читань, 10-11 квітня 2014 р. / Камʹянець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка. – Камʹянець-Подільський, 2014. – С. 214-219. 15. Стандартизация литературного образования в условиях модернизации украинской национальной школы / Т.А. Яценко // Инновация, качество образования и развития: сборник материалов III Международ. науч. Конф., г. Баку, 11-13 июня 2014 г. [ под общ. ред. проф. А. Д. Заманова]. – Баку, 2014. – С. 224-227. 16. Розвиток теорії та практики навчання літератури в умовах становлення новітньої української школи / Т. О. Яценко // Вітчизняна філологія: теоретичні та методичні аспекти вивчення : зб. наук. праць (за матеріалами ІІІ Всеукр. Волошинських читань «Ціннісні парадигми наукової спадщини Ніли Волошиної»; 9-10 квітня 2015 р., м. Черкаси) // М-во освіти та науки України, Черкаський ун-т ім. Б. Хмельницького. – Черкаси : вид. Чабаненко Ю.А., 2015. – Вип.5. – С. 104-112. 17. Вивчення творчості М. Стельмаха у контексті цінностей родинних виховних традицій // Михайло Стельмах у новітніх парадигмах наукового знання : зб. наук. пр. (за матеріалами Всеукр. наук.-прак. Конф. «Михайло Стельмах у новітніх парадигмах наукового знання», присвяченої 105-річчю від дня народження письменника; 25-26 травня 2017 р., м. Вінниця). – Вінниця : «Нілан-ЛТД», 2017. – С. 241-245. 18. Розвиток читацької компетентності учнів в умовах інформаційного суспільства (застосування варіативних форм організації літературного навчання) // Книга в академічному дискурсі : філологічний, методичний та мистецтвознавчий аспекти : зб. наук. пр. (за матеріалами всеукр. наук.-практ. інтернет-конференції; 26 квітня 2017 р.); за ред. К. Я. Климової. – Житомир : В-во ЖДУ ім. І. Франка, 2018. – С. 99-104. 19. Підручник української літератури як ефективний засіб розвитку культурної компетентності учнів 10 класу // Проблеми сучасного підручника : матеріали Міжнарод. наук.-прак. конф., 18-19 травня 2018 р., Республіка Білорусь, м. Мінськ. – Київ : Пед думка, 2018. – С. 107-111.
Участь у науково-практичних заходах: 1. Міжнародна науково-практична конференція «Проблеми сучасного підручника» (18 травня 2017 р., Україна, м. Київ, Інститут педагогіки НАПН України).
2. Всеукраїнська науково-практична конференція «Михайло Стельмах у новітніх парадигмах наукового знання», присвячена 105-річчю від дня народження письменника (25-26 травня 2017 р., м. Вінниця, Вінницький державний педагогічний університет імені М. Коцюбинського)
3. Всеукраїнська науково-практична конференція «П’яті Волошинські читання: Творча майстерня Ніли Волошиної у проспекції філологічного простору Нової української школи» (22-25 червня 2017 р., м. Миколаїв, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти).
4. VII Всеукраїнський фестиваль педагогічних ідей «Мій особистісно зорієнтований урок» (5-6 жовтня 2017 р., м. Біла Церква Київської обл., комунальний навчальний заклад Київської обласної ради «Академія неперервної освіти»).
5. Всеукраїнська науково-практична конференція «Нові підходи до навчання і викладання основ наук у світлі реалізації основних положень Закону України «Про освіту» (30 листопада 2017 р., Щасливський НВК Бориспільського р-ну Київської обл., Асоціація керівників закладів освіти «Відроджені гімназії України» за сприяння Департаменту освіти і науки Київської ОДА, Київська обласна асоціація ВГУ, Київська міська асоціація ВГУ). 2018
1. Міжнародна науково-практична конференція «Проблеми сучасного підручника» (18-19 травня 2018 р., Республіка Білорусь, м. Мінськ, Національний Інститут освіти , Академія післядипломної освіти).
2. Всеукраїнська науково-практична конференція «VІ Волошинські читання: «Методика навчання української мови і літератури в контексті концепції Нової школи: проблеми, пошуки, перспективи» (19-20 квітня 2018 р., м. Глухів Сумської обл., Глухівський національний педагогічний університет імені О. Довженка).
3. Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція «Книга в академічному дискурсі:філологічний, методичний та мистецтвознавчий аспекти» (26 квітня 2018 р., м. Житомир, Житомирський державний педагогічний університет імені І. Франка).
4. Всеукраїнська науково-практична конференція «Диференціація у шкільній освіті : історичний досвід і сучасні технології» (16 травня 2018 р., м. Київ, Інститут педагогіки НАПН).
5. Веб-конференція «Учені НАПН України – українським вчителям» (28 серпня 2018 р., м. Київ, Національна академія педагогічних наук України).
2019
1. Х Міжнародна виставка «Сучасні заклади освіти – 2019» (14-16 березня 2019 р., м. Київ). 2. Міжнародна науково-практична конференція «Проблеми сучасного підручника» (14 травня 2019 р., м. Київ) 3. Міжнародна науково-практична конференція «Оноре де Бальзак: грані, інтерпретація, Україна», присвячена 220-річчю з дня народження письменника (16-17 травня 2019 р., м. Бердичів Житомирської обл.). 4. Всеукраїнський круглий стіл «Концептуальні засади компетентнісного навчання української мови», присвячений пам’яті видатного вченого-лінгводидактика, члена-кореспондента НАПН України, доктора педагогічних наук, професора О. М. Біляєва (15 березня 2019 р., м. Київ) 5. ІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Стратегічні пріоритети філології й лінгводидактики в умовах реформування освітньої системи в Україні» (18 квітня 2019 р., м. Старобільськ). 6. ХVІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція імені В. Ужченка «Образне слово Луганщини», присвячена 80-річчю Луганського національного університету імені Тараса Шевченка (26 квітня 2019 р., м. Старобільськ). 7. Всеукраїнський науково-практичний семінар «Форми репрезентації джерел з історії освіти» (у рамках Всеукраїнського фестивалю науки) (15 травня 2019 р., м. Київ). 8. Всеукраїнська науково-практична конференція «Практична філософія і Нова українська школа» (16 травня 2019 р., м. Київ). 9. Всеукраїнська науково-практична конференція «VІІ Волошинські читання. Шкільна мовно-літературна освіта: традиції і новаторство», (17 травня 2019 р., м. Київ). 10. Круглий стіл «Спадщина Тараса Шевченка в національному вихованні молоді» (до 205-річчя від дня народження та в рамках реалізації концепції національно-патріотичного виховання) (22 березня 2019 р., м. Київ). Науково-організаційна діяльність:
2. Робота у складі спеціалізованої вченої ради К 38.134.02 Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського (2015-2018). 3. Підготовка експертних і опонентських висновків про дисертації, подані на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.02 – теорія та методика навчання (українська література) (2015-2017). 4. Робота у редакційних колегіях наукових фахових видань: науково-методичний та літературно-мистецький журнал «Українська мова і література в школах України», науково-методичний журнал «Українська мова і література в школі».
5. Керівництво дослідно-експериментальною роботою з проблеми розвитку читацької компетентності учнів у процесі навчання української літератури в профільній школі (на основі угоди про наукове співробітництво Інституту педагогіки НАПН України та ОНЗ Щасливського НВК Бориспільського р-ну Київської обл., Петропавлівсько-Борщагівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Києво-Святошинського р-ну Київської обл.). 6. VІІ Волошинські читання. Шкільна мовно-літературна освіта: традиції і новаторств. Всеукраїнська науково-практична конференція (17 травня 2019 р., м. Київ). Міжнародна діяльність: Науково-педагогічна діяльність:
|