![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Відділ інновацій та стратегій розвитку освіти
Зусилля наукових співробітників лабораторії педагогічних інновацій у 2010-12 році були спрямовані на виконання планових завдань фундаментальної теми дослідження: «Організаційно-педагогічні засади інноваційного розвитку загальноосвітніх навчальних закладів». Основною метою цього дослідження стало розроблення концептуальних основ, визначення, обґрунтування та експериментальне впровадження організаційно-педагогічних засад інноваційного розвитку загальноосвітніх навчальних закладів. Важливим результатом роботи лабораторії стала Концепція інноваційного розвитку ЗНЗ, яка складається з аналітичної та стратегічної частин. У першій її складовій представлено стан діяльності ЗНЗ, визначено основні освітні і соціально-педагогічні проблеми, що стосуються компетенції закладу, мету, завдання, принципи, суб’єкти, об’єкти, а також технології, форми, методи, умови і ресурси інноваційного розвитку школи. За Концепцією, метою інноваційного розвитку ЗНЗ є забезпечення якісних змін освітнього процесу, що сприятиме формуванню особистості учня, здатного до подальшої життєвої самореалізації. Відповідно до мети, у Концепції визначено основні напрями (нормативно-правове, науково-теоретичне, методичне, кадрове, фінансове і матеріально-технічне забезпечення та ін.) переходу закладу із стану функціонування у стан системного експериментування, апробації, запровадження й освоєння освітніх інновацій (дидактичних, виховних, управлінських). Реалізація зазначених напрямів інноваційного розвитку забезпечує якісно новий рівень надання школою освітніх послуг (передбачених Державними стандартами та варіативним компонентом навчального плану ЗНЗ, спецкурсами і факультативами, співробітництвом з вищими навчальними закладами, а також програмами і планами міжнародної співпраці та соціального партнерства школи та ін.). У другій складовій Концепції окреслено критерії та механізми оцінювання ефективності інноваційного розвитку ЗНЗ, його ризики і результати. Система оцінювання ефективності інноваційного розвитку школи спирається на якісні критерії (управлінські, організаційні, освітні, ресурсні, соціального партнерства) і показники, які орієнтуються на довгострокові ефекти, а їх оцінка пролонгована в часі. Як основні механізми оцінювання інноваційного розвитку ЗНЗ у Концепції розглянуто: експертне оцінювання проектів інноваційного розвитку ЗНЗ, моніторинг впровадження проектів; аналіз результатів інноваційної освітньої діяльності. До основних ризиків інноваційного розвитку ЗНЗ можна віднести такі, що зумовлені: неготовністю педагогічного колективу до інноваційного розвитку; неадекватною інтерпретацію обраних об’єктів і механізмів інноваційного розвитку з боку педагогічного колективу; недооцінкою значущості таких результатів для управління інноваційним розвитком школи; підтримки фінансово-економічної самостійності школі. На основі Концепції розроблено рівневу модель інноваційного розвитку ЗНЗ, яка ґрунтується на визначених організаційно-педагогічних засадах інноваційного розвитку ЗНЗ (системному, діяльнісному та синергетичному підходах). У моделі визначено і обґрунтовано умови інноваційного розвитку ЗНЗ: організаційні (розроблення концепції та моделі інноваційного розвитку школи, її освітньої програми, перехід ЗНЗ в інноваційний режим функціонування та ін.) та педагогічні (індивідуально-творчий підхід до розвитку інноваційного процесу ЗНЗ, трансформація методичної діяльності вчителів у науково-методичну та експериментальну та ін.). Модель передбачає чотири рівні інноваційного розвитку ЗНЗ та відповідні їм типи шкіл: адаптивний рівень (традиційна школа, яка стихійно впроваджує інновації), пошуковий (експериментальна школа, яка цілеспрямовано здійснює свій інноваційний розвиток за програмою, заданою науковим експериментом), науково-дослідний (школа-лабораторія, яка здатна продукувати і поширювати організаційні та методичні здобутки свого інноваційного розвитку, транслювати його в інші ЗНЗ відповідного типу), рівень саморозвитку (саморозвивальна школа, рівень науково-методичної та експериментальної роботи, кадрового і ресурсного забезпечення якої дає змогу вести цілеспрямований самостійний інноваційний пошук, мобільно і гнучко реагувати на освітні запити особистості, громади, регіону). Зміст і результати інноваційного розвитку для кожного з типів ЗНЗ розглядаються за такими інваріантними компонентами: концептуальним (системоутворювальний, охоплює концепцію і програму інноваційного розвитку школи, цілі і завдання її розвитку, передбачені цими документами). управлінським (система управління інноваційним розвитком ЗНЗ), освітнім (розроблення освітньої програми школи, модернізація змісту освіти, реформування класно-урочної системи, упровадження інноваційних освітніх технологій та ін.), організаційний (організаційна структура ЗНЗ), ресурсний (інформаційні, методичні, кадрові, матеріально-технічні, фінансові ресурси), соціального партнерства (цілеспрямована плідна співпраця ЗНЗ з іншими організаціями та установами різного рівня (в т. ч. міжнародними організаціями). Виходячи з Концепції та рівневої моделі інноваційного розвитку ЗНЗ було розроблено модель інформаційно-ресурсного забезпечення інноваційного розвитку ЗНЗ, яка складається з чотирьох взаємозалежних структурних компонентів: концептуального (визначає мету, завдання та принципи функціонування моделі, зміст інформації про освітні інновації, напрями та види інформаційної діяльності вчителів, а також стратегії подальшого застосування освітньої інновації), змістового (характеризується наявністю: відібраної та систематизованої інформації про освітні інновації, інформаційних ресурсів, різних видів інформаційних джерел), організаційного (забезпечує організацію системного інформування педагогічних працівників, охоплює працівників ЗНЗ, які відповідальні за інформаційно-ресурсного забезпечення його інноваційного розвитку) і технологічного (забезпечує ефективне застосування сучасних інформаційних, комп’ютерних та комунікаційних технологій у ході впровадження освітньої інновації в процесі інноваційного розвитку ЗНЗ). Експериментальна робота лабораторії, впровадження результатів дослідження здійснювалися в 12 ЗНЗ у 6 областях України та м. Києві. У ході дослідження в цих ЗНЗ експериментально впроваджено: Концепцію інноваційного розвитку ЗНЗ, рівневу модель та модель інформаційно-ресурсного забезпечення інноваційного розвитку ЗНЗ, систему науково-методичного забезпечення реалізації Концепції інноваційного розвитку ЗНЗ, методичні рекомендації та пропозиції щодо практичного застосування моделі інформаційно-ресурсного забезпечення інноваційного розвитку ЗНЗ, концепцію та модель оцінювання інноваційного розвитку ЗНЗ.
За результатами НДР надруковано монографію «Організаційно-педагогічні засади інноваційного розвитку загальноосвітнього навчального закладу» (15,0 д. а.), авторами якої є всі наукові співробітники лабораторії педагогічних інновацій, керівником авторського колективу – кандидат педагогічних наук Г. Д. Щекатунова. Монографію розіслано та впроваджено у навчальних закладах різного типу, здійснено та проаналізовано моніторинг упровадження.
Результати дослідження лабораторії оприлюднені на 42 масових наукових заходах, з яких: 22 конференції різного рівня, 17 наукових, науково-методичних і науково-практичних семінарах, 3 круглих столах. У грудні 2012 року співробітниками лабораторії проведено Всеукраїнську науково-практичну Інтернет-конференцію «Організаційно-педагогічні умови інноваційного розвитку загальноосвітніх навчальних закладів». Оприлюднення результатів науково-дослідної роботи здійснювалося також через електронний ресурс – сторінку відділу в соціальній мережі Facebook. Логічним продовженням проведеного дослідження «Організаційно-педагогічні засади інноваційного розвитку загальноосвітніх навчальних закладів» є теперішня тема НДР «Теорія і технологія оцінювання інноваційного розвитку загальноосвітнього навчального закладу», яка виконувалися відділом у 2013-2015 рр. З 2016 року науковий колектив відділу досліджує тему "Прогнозування розвитку загальної середньої освіти як рівневої системи".
ПОРТФОЛІО НАУКОВИХ СПІВРОБІТНИКІВ ВІДДІЛУ: Трубачева Світлана Едуардівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу; Мішеніна Тетяна Михайлівна, доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник (0,5 ст.); Цимбалару Анжеліка Дмитрівна, доктор педагогічних наук, головний науковий співробітник; Прохоренко Олексій Олексійович, кандидат психологічних наук, науковий співробітник; Чорноус Оксана Володимирівна, кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник; Гораш Катерина Вікторівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник (0,5 ст.); Климчук Ірина Олександрівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник (0,5 ст.); Мушка Оксана Вікторівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник; (0,5 ст.); Пузіков Дмитро Олегович, провідний науковий співробітник; Люлькова Юлія Михайлівна, науковий співробітник; Мезенцева Олена Іванівна, молодший науковий співробітник (0,5 ст.); Пархоменко Наталія Євгенівна, молодший науковий співробітник; (0,5 ст.); |