Наукові традиції відділу мистецької освіти почали формуватися від 20-30-х рр. ХХ ст. з появою перших посібників з різних предметів мистецтва, які розроблялися науковцями УНДІПу у двох підсекціях – музичної та образотворчої; досліджувались методики навчання музики в закладах «соцвиху», образотворчої діяльності дошкільників, художньо-педагогічні принципи оформлення дитячої книги тощо.

У 1964 році за науковим керівництвом Т. Цвелих в очолюваному нею відділі морально-естетичного виховання вперше було розроблено «Орієнтовну програму з естетичного виховання учнів загальноосвітньої школи», видання і перевидання якої (1968 і 1971) зафіксувало, що в 60-70-ті роки фактично було сформовано українську наукову школу естетичного виховання. Офіційно науковий підрозділ у складі УНДІПу як самостійний виокремився наприкінці 1970 року і впродовж десятиліть функціонував як лабораторія під різними назвами (морально-естетичного, естетичного і фізичного, естетичного виховання).

Від утворення в 1997 році в системі Національної академії педагогічних наук України (тоді Академія педагогічних наук України) Інституту проблем виховання, лабораторія естетичного виховання (з 2015 року естетичного виховання та мистецької освіти) увійшла до його складу (до 2024 року), а з 2025 продовжила наукові дослідження в структурі Інституту педагогіки.

Серед науковців, чиї дослідження задавали високу планку і темпи розгортання і науково-практичного втілення ідей навчання мистецтва й естетичного виховання в Україні, – Т.І. Цвелих, В.П. Вечерський, В. Гурник, Г. Недялкова, Т. Павленко, О.Г. Раввінов, І.А. Зязюн, Л. Коваль, В.М. Вільчинський, Л.О. Хлєбникова, Ю.Є. Юцевич, С.П. Свид, Л.М. Масол, О.І. Оніщенко, С.І. Уланова та ін., діяльність кожного з яких вносила яскравий штрих до узагальненого «наукового портрету». Цікавий факт: у 1944 р. до наукових-методичних розробок з мистецтва був долучений Г.Г. Верьовка, що засвідчувало розуміння надзвичайної важливості долучення підростаючого покоління до мистецтва.

Стрижневі вектори наукових розвідок відділу: розроблення змісту і методичних засад навчання учнів різних видів мистецтва, інтегрованого навчання мистецтва; естетико-виховні аспекти мистецької діяльності учнівства в позаурочний час.

Наскрізна концептуальна позиція наукових розробок – нероздільність навчання і виховання в процесі художнього пізнання; позиціонування мистецтва як потужного засобу духовного зростання особистості, пізнання нею світу і себе через мистецтво; утвердження української національної ідентичності й українськості мислення, що має безпосередній стосунок до формування у підростаючого покоління оборонної свідомості.

Співробітники лабораторії виступають членами робочих груп і співавторами розроблення Державних освітніх стандартів кількох поколінь (мистецька галузь); ініціаторами заснування фахового видання «Мистецтво та освіта» (1996, Л. Масол), створення Концепції (Л.Масол) і Комплексної програми  художньо-естетичного виховання школярів (2004), ініціаторами і науковими керівниками всеукраїнських експериментів, які вплинули на реформування загальної і позашкільної мистецької освіти; виконавцями міжнародного проєкту ЮНЕСКО/МФГС «Мистецька освіта в Україні: розвиток творчого потенціалу в ХХІ столітті» (2012), авторами монографій,  довідникових видань, типових освітніх і навчальних програм та підручників з “Музичного мистецтва”, “Образотворчого мистецтва”, “Мистецтва”, “Художньої культури», хрестоматій, робочих зошити для учнів, посібників для учнів та вчителів, зошитів для підсумкової державної атестації, кейсів, цифрових продуктів тощо, програм і методичних розробок для позашкільної і спеціалізованої початкової мистецької освіти.

Наукова проблематика підрозділу часів Незалежності України: інтегративні процеси і формування базових компетентностей в мистецькій освіті; естетизація освітнього середовища мистецькими засобами; технологізація художньо-естетичного виховання і навчання мистецтва; психолого-педагогічні механізми утворення особистісних художніх цінностей у процесі реалізації змісту мистецької освіти; художня комунікація у віртуальному освітньому просторі; утвердження національної ідентичності засобами мистецтва і формування інформаційного імунітету до дії технологій зросійщення; артпедагогічні аспекти мистецької освіти у реаліях війни.

СПІВРОБІТНИКИ ВІДДІЛУ

Комаровська Оксана Анатоліївна, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу

Власова Валерія Гаврилівна, старший науковий співробітник, кандидат педагогічних наук

Ничкало Світлана Андріївна, науковий співробітник

Контакти

Телефон: (044)
Адреса: 04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, 52-Д