Одним з обов’язкових елементів реалізації наукових досліджень є володіння дослідником так званою дослідницькою компетентністю, яка передбачає навички використання різноманітних методів дослідження, в тому числі й тих, що стосуються збору та обробки первинної інформації. Серед найбільш популярних методів, які активно використовуються під час проведення досліджень у сфері освіти, є метод анкетування.
Наукові співробітники відділу моніторингу та оцінювання якості загальної середньої освіти Інституту педагогіки упродовж багатьох років активно популяризують ідею доказової педагогіки та поширюють результати своїх наукових досліджень з різних проблем розробки методології та інструментів для вимірювання й оцінювання якості освіти на різноманітних публічних лекціях, тренінгах і семінарах, що проводяться для науково-педагогічних працівників закладів освіти в Україні.
4 червня 2025 року на запрошення кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка https://www.facebook.com/share/p/1A9E46wrgq/
ЛУКІНА Тетяна Олександрівна, головний науковий співробітник відділу моніторингу та оцінювання якості загальної середньої освіти, доктор наук з державного управління, професор провела гостьову публічну лекцію для викладачів закладів вищої освіти, аспірантів і магістрів факультету та всіх зацікавлених осіб на тему «АНКЕТУВАННЯ ЯК МЕТОД ДОСЛІДЖЕННЯ ОСВІТНІХ ПРОБЛЕМ: МЕТОДОЛОГІЯ ТА ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ».
У ході лекції Тетяна Лукіна поділилася з учасниками своїми напрацюваннями з основних концептуальних питань застосування методу анкетування, визначення освітньої проблеми та розробки структури й змісту анкети для конкретного дослідження, а також найбільш актуальних проблемах усунення типових помилок під час створення анкети та проведення анкетування. Відео-запис лекції розміщено за посилання: https://www.youtube.com/watch?v=GlwTYAPS83A
Під час заняття було розглянуто питання:
- Основне призначення та особливості методу анкетування у педагогічних дослідженнях.
- Формулювання освітньої проблеми, мети та завдань дослідження.
- Проблема відбору показників та критеріїв оцінювання.
- Види запитань анкети та основні правила їх використання. Шкалювання. Математичні обмеження шкал.
- Визначення якості анкети. Число альфа Кронбаха.
Інформацію про подію розміщено на сайті установи www.facebook.com/share/p/18re8LyXhV/.
Лекція носила проблемний характер. Учасники замислилися над питанням про основне призначення методу анкетування та про те, як забезпечити максимальну інформативність анкети; намагалися визначити характерні відмінності у проведенні анкетування у різних сферах життєдіяльності людини, зокрема у сфері торгівлі, соціології та в педагогіці; усвідомили основні помилки, що призводять до незадоволення дослідників результатами проведеного анкетування тощо.
Особливу увагу Т.О. Лукіна приділила проблемі уникнення типових помилок під час вироблення методології дослідження та створення анкети.
Тематика лекції викликала значний інтерес, а педагогічна майстерність лектора схвалення учасниками заходу. Слухачі отримали відповіді на свої запитання та професійні поради щодо удосконалення практики роботи із застосування методу анкетування у педагогічних дослідженнях.


