28 травня 2025 року відбувся міжвідомчий вебінар «Динаміка мовної норми в науково-освітньому дискурсі початку ХХІ ст. Лінгвостилістика художніх і науково-популярних текстів підручників з літератури для НУШ», організований співробітниками відділу стилістики, культури мови та соціолінгвістики Інституту української мови НАН України і відділу навчання української мови та літератури Інституту педагогіки НАПН
Під час обговорення розглянули такі актуальні й цікаві проблеми:
- Мова художніх творів у підручниках з української літератури в аспекті динаміки стильової норми.
- Художній текст як джерело пізнання національно-мовної свідомості.
- Літературознавчий науково-популярний текст у шкільній практиці: жанрово-стильові особливості.
З вітальним словом виступили М.В. Головко, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, заступник директора з наукової роботи Інституту педагогіки НАПН України, О.М. Горошкіна, доктор педагогічних наук, професор, завідувачка відділу навчання української мови та літератури Інституту педагогіки НАПН, які наголосили на важливості й високій соціальній значущості заходу.
Т.О. Яценко, доктор педагогічних наук, головний науковий співробітник відділу навчання української мови та літератури Інституту педагогіки НАПН, розробниця перших в Україні програм і підручників з інтегрованого курсу літератур, модельних програм з української літератури, керівник авторського колективу підручників інтегрованого курсу та української літератури, ознайомила присутніх із критеріями добору змісту літературної освіти НУШ, принципах побудови модельних навчальних програм, акцентувавши увагу на тематичних розділах.
Провідний науковий співробітник відділу навчання української мови та літератури О.А. Слижук розповіла про принципи добору художніх текстів для програм і підручників з літератури у 5-8 класах НУШ.
Академік НАН України С.Я. Єрмоленко в доповіді «Підручники української літератури – джерело формування мовно-естетичного світосприйняття, національної ідентичності та емоційної зрілості» акцентувала на особливостях вивчення творчості Тараса Шевченка.
Л.П. Гнатюк., д. філол.н., проф., запропонувала шляхи ознайомлення з історією української мови через аналіз текстів Григорія Сковороди; С.К. Богдан, к.філол.н., проф прокоментувала матеріли про Лесю Українку та її твори у підручниках української літератури НУШ.
Т.А. Коць, д.філол.н., с.н.с. ознайомила з особливостями тлумачення ідеологеми «УКРАЇНА» в текстах підручників з української літератури для Нової української школи. Л.В. Голоюх к. філол.н., доц. представила лінгвостилістичні домінанти моделювання образу УКРАЇНА через призму дитячого сприйняття у творах Г. Пагутяк.
Г.М.Сюта, д. філол.н., проф., А.О.Палаш, д. філос., м.н.с. інтерпретували художні тексти про війну в шкільній програмі, особливу увагу приділили коректному формуванню емоційно-інтелектуальної зрілості учнів.
М.В.Кравченко, к.філол.н., доц. представила інгвостилістичний аналіз оповідання Б. Грінченка «Украла». Л.М.Мялковська, д.філол.н., проф. розповіла про мовотворчість І. Нечуя-Левицького в НУШ (на матеріалі творів «Запорожці». «В концерті», «Вітрогон»). Л.В. Кравець, д.філол.н., ознайомила із текстами Ф. Потушняка, які, на думку дослідниці, можуть бути джерелом розширення навчальних програм з української літератури для НУШ. А.Ю.Ганжа, к. філол.н., с.н.с. поінформувала про мовні маркери національної ідентичності в художньо-біографічних текстах М. Павленко
С.П.Бибик, д.філол.н., проф., член-кор. НАНУ, проаналізувала літературні тексти про підлітків у контексті особливостей мови покоління ХХІ ст.
Усі учасники вебінару були одностайні, що такі заходи потрібні і важливі. У сучасному українському суспільстві відбуваються глибокі мовні трансформації, пов’язані як із внутрішніми процесами розвитку мови, так і з впливом зовнішніх чинників (зміна комунікативних стандартів, цифровізація, війна, глобалізація). Проведення міжвідомчих досліджень дає змогу відстежувати, як мовна норма еволюціонує в контексті науково-освітнього дискурсу початку ХХІ століття. Особливу цінність має аналіз лінгвостилістичних особливостей художніх і науково-популярних текстів підручників, створених для Нової української школи. Саме підручник є одним із головних носіїв мовної норми для учнів, тому дослідження його стилістичних особливостей має безпосередній вплив на якість мовно-літературної освіти.
Спільна ініціатива двох провідних наукових установ – Інституту української мови НАН України та Інституту педагогіки НАПН України – демонструє зразок плідної координації мовознавців і методистів у справі формування сучасного українського мовного середовища в освіті.
