НАУКОВА ВЕСНА ВІДДІЛУ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ

Квітень і травень в Україні завжди надзвичайно насичені мистецькими науковими і науково-методичними заходами. Серед помітних подій весни 2025 року є декілька традиційних конференцій, співзасновником яких виступив Інститут педагогіки НАПН України, відділ мистецької освіти.

Цікавим є те, що при висвітленні численних аспектів спільної проблематики мистецької галузі кожен захід мав власний науковий імідж і громадянськість звучання.

Головна думка, яку акцентували учасники VІІ Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції «Мистецький освітній простір  у контексті реалізації сучасної  парадигми освіти» (24 квітня 2025 року, на базі кафедри мистецької освіти Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка), – необхідність мобільного пошуку способів розв’язання практичних питань подолання в учнівської молоді травм війни, підготовка відповідних фахівців мистецького профілю й обмін досвідом із травмо інформованої допомоги через мистецтво. Іноземні фахівці з арттерапії – учасники конференції, які давно працюють у цьому напрямі, відзначили, що, на жаль, в останні роки саме Україна впритул постала перед необхідністю негайно розв’язувати цю проблему, а арттерапевти – учені і практики з різних країн, допомагаючи українським дітям і воїнам, тепер інтенсивно вивчають саме наш досвід.

Співробітники відділу ознайомили педагогічну спільноту із динамікою оцінки вчителями мистецтва найгостріших проблем галузі за останні п’ять років, яка продемонструвала загострення потреби психологічної і арттерапевтичної допомоги дітям і вчителям, спочатку через ковід, тепер у зв’язку із війною (О. Комаровська), досвідом упровадження технік повернення стійкості на уроках мистецтва (В. Власова), питання мистецтвознавчої підготовки вчителів мистецтва (С. Ничкало).

Центральною проблемою для більшості учасників ХІІІ Всеукраїнської (із міжнародною участю) науково-практичної конференції «Актуальні проблеми мистецької освіти в системі вищої школи» (25 квітня 2025 р., на базі факультету культури і мистецтв Херсонського державного університету) стали пошуки відповідей мистецької педагогіки на виклики воєнного стану. Особливий інтерес викликали виступи учених-українців з прифронтових та тимчасово окупованих територій, які в контексті вимушеної міграції опинилися в різних країнах світу, встановили зв’язки із місцевими українськими громадами, із дітьми, які виїхали в ці країни через війну, втрату житла тощо, та в нових реаліях ознайомлюють світову спільноту із українськими традиціями, мистецтвом, культурно-освітнім досвідом; найважливішим питанням наукового заходу стали різноманітні аспекти утвердження національної ідентичності українців через мистецтво. Саме цьому були присвячена доповідь О.Комаровської «Учитель мистецтва: готовність до осмислення викликів змісту навчання сучасного учнівства».

ІІІ Міжнародна науково-практична конференція «Особистість у культурно-освітньому просторі: педагог – державотворець, воїн, митець» (15 травня 2025 року на базі Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти) мала яскраво виражений краєзнавчий і українознавчий акцент. Головна ідея заходу – важливість патріотичного виховання сучасної молоді і актуальність досліджень психологічних, соціальних та духовних процесів, пов’язаних з особистістю педагога в екстремальних умовах війни. Неймовірний емоційний резонанс мали включення в перебіг конференції педагогів Закарпаття, які нині захищають Україну в лавах Збройних Сил.

О. Комаровська підкреслила непересічну роль мистецької освіти у формуванні особистості-патріота, зв’язку мистецтва і збереження історичної національної пам’яті, формування в молоді через мистецтво позитивного образу майбутнього України – в доповіді («Українськість як виклик сучасної мистецької освіти: формуємо особистість») та в інтерв’ю для закарпатського телебачення (Tv21 Унгвар https://www.youtube.com/watch?v=4TdgV2hRJ-E&ab_channel=Tv21%D0%A3%D0%BD%D0%B3%D0%B2%D0%B0%D1%80 ).

Суголосним духу конференції був виступ С. Ничкало, присвячений дискусіям, що досі точаться навколо імен видатних українських митців, чия творчість була вкрадена і привласнена державою-агресором («Українська ідентифікація ряду мистців ХІХ ст. у змісті навчального предмета «Мистецтво»).

Символічно, що конференція в Ужгороді відбувалася напередодні Дня науки і у важливий для українців День вишиванки, як і паралельна VІІІ Міжнародна науково-практична конференція «Естетичні засади розвитку педагогічної майстерності викладачів мистецьких дисциплін» (на базі факультету мистецтв Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини), на якій Інститут педагогіки НАПН України представляла Н. Миропольська, висвітлюючи новітні тенденції в мистецькій галузі («Аудіомистецтво в освітньому просторі школи: відповідь на запити сучасної соціокультурної ситуації»).

Багаторічна творча і наукова співпраця із колегами з усієї України завжди стимулює появу нових цікавих ідей та ініціатив.