ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА УКРАЇНИ
В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ ТА ВІДБУДОВИ:
реалії, досвід, перспективи

Методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку нового 2023–2024 навчального року

Передмова

Проблема діагностики та компенсації освітніх втрат здобувачів загальної середньої освіти

1. Вивчення української мови в закладах загальної середньої освіти

2. Навчання української літератури в 5–6 класах Нової української школи
2.1. Зміст і структура модельної навчальної програми «Українська література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти
2.2. Орієнтовне календарно-­тематичне планування уроків української літератури в 5–6 класах як ефективний засіб організації освітнього процесу
2.3. Підручники української літератури для 5–6 класів: компетентнісний потенціал
2.4 Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів/учениць 5–6 класів як інструмент підвищення якості навчання української літератури
2.5 Освітні втрати у навчанні української літератури в 5 класі та шляхи їх подолання

3. Особливості вивчення інтегрованого курсу літератур (української та зарубіжної) у 5–6 класах Нової української школи
3.1. Зміст і структура модельної навчальної програми «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної). 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти
3.2. Орієнтовне календарно-­тематичне планування уроків інтегрованого курсу літератур (української та зарубіжної) у 5–6 класах
3.3. Реалізація інтегрованого та компетентнісного підходів у підручниках «Література (українська та зарубіжна)» для 5–6 класів
3.4. Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів/учениць на уроках інтегрованого курсу літератур (української та зарубіжної) у 5–6 класах

4. Організація професійної діяльності вчителів іноземних мов в умовах воєнного стану

5. Актуальні питання викладання історії та громадянської освіти

5.1. Рекомендації щодо навчання інтегрованого курсу «Досліджуємо історію і суспільство» в 5–6 класі
5.1.1. Особливості представлення історичного змісту в інтегрованому курсі «Досліджуємо історію і суспільство»
5.1.2. Особливості подання громадянознавчого змісту у модельній навчальній програмі й підручниках «Досліджуємо історію і суспільство. 5–6 класи (інтегрований курс)»
5.1.3. Методика роботи з підручниками в інтегрованому курсі «Досліджуємо історію і суспільство»
5.1.4. Орієнтація підручників із курсу «Досліджуємо історію і суспільство» на досягнення обов’язкових результатів Державного стандарту базової середньої освіти з громадянської та історичної освітньої галузі
5.1.5. Вивчення питань сталого розвитку в інтегрованому курсі «Досліджуємо історію і суспільство»
5.2. Імперський дискурс у чинній програмі «Історія україни», 10 клас
5.3. Роль фотографії як джерела інфомації на уроках історії та громадянської освіти
5.4. Розвиток патріотизму учнів на прикладах локальної історії

6. Навчання математики у 2023–2024 навчальному році
6.1. Рекомендації щодо подолання втрат у математичній підготовці учнів
6.2. Упровадження Нової української школи
6.2.1. Особливості модельної навчальної програми авторського колективу М.І. Бурда, Д.В. Васильєва
6.2.2. Особливості модельної навчальної програми авторського колективу С.О. Скворцова, Н.А. Тарасенкова
6.2.3. Особливості підручників авторського колективу Г.П. Бевз, В.Г. Бевз, Д.В. Васильєва, Н.Г. Владімірова
6.2.4. Особливості підручників авторського колективу Н. А. Тарасенкова, І. М. Богатирьова, О. М. Коломієць, З. О. Сердюк, Ю. В. Рудніцька
6.2.5. Навчальні та методичні посібники

7. Організація процесу навчання інформатики у 1–11 класах

8. Організація освітнього процесу в 5–6 класах за природничою освітньою галуззю
8.1. Вивчення інтегрованого курсу «Природничі науки» у 5‒6 класах закладів загальної середньої освіти
8.2. Вивчення інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» в 6 класі за модельною навчальною програмою Коршевнюк Т. В.
8.3. Навчання за підручником географії для 6 класу закладів загальної середньої освіти (автори: О. М. Топузов, В. Д. Грома І. М. Ільницький, Д. В. Полтавченко)

9. Особливості реалізації змісту технологічної освітньої галузі в адаптаційному циклі базової середньої освіти
9.1. Організація освітнього процесу в 5–6 класах за технологічною освітньою галуззю
9.1.1. Варіанти організації освітнього процесу відповідно до вимог технологічної освітньої галузі ДСБСО
9.1.2. Особливості впровадження предмета «Технології» в 5–6 класах
9.1.3. Вивчення навчального предмета «Технології. 5–6 класи» за МНП Д. Кільдерова, Т. Мачачі, В. Юрженка, Д. Луп’яка
9.2. Методичні рекомендації щодо викладання навчального предмета «Технології» в новій українській школі

10. Вивчення інтегрованого курсу «Мистецтво» у 5–6 класах Нової української школи

11. Вивчення інтегрованого курсу «Здоров’я, добробут і безпека» у 5–6 класах

12. Адаптивне тестування в закладах загальної середньої освіти на основі використання Google Forms: методичні рекомендації
12.1. Адаптивне тестування: суть, розроблення та оцінювання
12.2. Google Forms як інструмент адаптивного тестування