8-9 грудня 2020 року в онлайн форматі відбувається підсумкова конференція «Результати впровадження Всеукраїнського експерименту «Формування багатомовності дітей та учнів: прогресивні європейські ідеї в українському контексті».
Організатори конференції: Міністерство освіти і науки України, офіс Верховного комісара ОБСЄ у справах національних меншин.
Перший день конференції стартував 8 грудня 2020 року.
У заході взяли участь понад 100 учасників – освітян з різних регіонів України та міжнародні експерти, що долучилися до організації та реалізації проекту.
До конференції долучилися й науковці Відділу навчання мов національних меншин та зарубіжної літератури Інституту педагогіки НАПН України – Наталія Богданець-Білоскаленко, доктор педагогічних наук, провідний науковий співробітник, завідувачка відділу; Олена Фідкевич, кандидат філологічних наук, провідний науковий співробітник; Наталія Бакуліна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, Земфіра Кондур, молодший науковий співробітник.
Модератором першого дня конференції була Сара Штефан, менеджер проєктів офісу ВКНМ ОБСЄ.
З вітальним словом учасникам конференції виступили Сергій Шкарлет, тимчасово виконувач обов’язків Міністра освіти і науки України та Крістоф Камп, директор офісу Верховного комісара ОБСЄ у справах національних меншин.
Першу сесію «Багатомовна освіта в Україні: огляд та презентація досягнень експерименту» модерував Юрій Кононенко, начальник головного управління шкільної освіти директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України. Учасниками дискусії стали Світлана Харченко, головний спеціаліст відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин головного управління шкільної освіти директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України; Ольга Остафій, методист Центру якості освіти, регіональний координатор в Чернівецький області; Андріанна Лукач, завідувач обласного методичного центру при департаменті освіти та науки Закарпатської обласної державної адміністрації, регіональний координатор в Закарпатській області Любов Задорожна, ректор Одеської академії неперервної освіти, науковий консультант експерименту та Ольга Берегова, регіональний координатор в Запорізькій області, науковий консультант проекту.
Другу сесію «Результати моніторингу пілотного проєкту з багатомовної освіти у чотирьох областях України, та їх практичне значення для популяризації багатомовної освіти в Україні» презентувала Марина Гурбо, консультант офісу ВКНМ ОБСЄ.
Третя сесія була присвячена презентації посібника з багатомовної освіти. Його представили Світлана Харченко, головний спеціаліст відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин головного управління шкільної освіти директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України та Андрій Гончак, координатор з підтримки багатомовної освіти, консультант офісу ВКНМ ОБСЄ. До створення цього посібника також долучилась Олена Фідкевич, розробляючи розділи щодо моделі багатомовної компетентності та формувального оцінювання в контексті багатомовної освіти.
У четвертій сесії «Підтримка багатомовної освіти в контексті рекомендації Ради Європи» було висвітлено результати проєктної діяльності Офісу Ради Європи в Україні. Доповідачами цієї сесії були Оксана Овчарук, менеджер проєктів Офісу Ради Європи в Україні та Земфіра Кондур, менеджер проєктів Офісу Ради Європи в Україні.
Крім цього, під час свого виступу, Земфіра Кондур представила участь співробітників відділу навчання мов національних меншин та зарубіжної літератури Інституту педагогіки НАПН України в міжнародному проекті з підтримки мов національних меншин, зокрема ромської мови та здійснення роботи щодо її кодифікації.
Проміжні результати першого дня конференції підвели Юрій Кононенко, начальник головного управління шкільної освіти директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України та Ірина Власюк, керівник відділу та старший радник Верховного комісара ОБСЄ у справах національних меншин.
Другий день конференції відбувся 9 грудня 2020 року.
Модератором другого дня був Андрій Гончак, координатор з підтримки багатомовної освіти, консультант офісу ВКНМ ОБСЄ.
Першу сесію «Презентація успішних практик з багатомовної освіти у закладах освіти» модерувала Світлана Харченко, головний спеціаліст відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин головного управління шкільної освіти директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України.
Під час першої сесії результати впровадження успішних практик з багатомовної освіти представили Світлана Гавка, директор Боянської гімназії, Чернівецька область, Вікторія Бектурганова, заступник директора Запорізької гімназії №11, Запорізька область, Оксана Касинець, завідувач Ужгородського ЗДО №42 “Джерельце”, Закарпатська область, Катерина Арсонова, вихователь Великодолинського ДНЗ “Теремок”, Одеська область.
Другу сесію «Виклики та можливості для поширення програм з багатомовної освіти в Україні: національний та регіональний вимір» модерувала Марина Гурбо, консультант офісу ВКНМ ОБСЄ. У цій дискусії свої доповіді представили Світлана Харченко, головний спеціаліст відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин головного управління шкільної освіти директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України, Галина Шумицька, декан філологічного факультету Державного вищого навчального закладу «Ужгородський національний університет», науковий консультант експерименту, Ольга Берегова, регіональний координатор в Запорізькій області, науковий консультант експерименту, Олена Фідкевич, кандидат філологічних наук, провідний науковий співробітник та інші учасники.
Третю сесію «Масштабування результатів пілотного проєкту – подальші кроки: дискусія щодо можливості розроблення політики з багатомовної освіти в Україні» модерувала Катерина Хертель, національний менеджер проєктів офісу ВКНМ ОБСЄ.
У цій дискусії взяли участь Юрій Кононенко, начальник головного управління шкільної освіти директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України Тетяна Мовчан, державний експерт експертної групи з питань європейської інтеграції та координації міжнародних зв’язків директорату стратегічного планування та європейської інтеграції Міністерства освіти і науки України, Любов Задорожна, ректор Одеської академії неперервної освіти, науковий консультант експерименту, Олена Фідкевич, провідний науковий співробітник відділу навчання мов національних меншин та зарубіжної літератури Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України, науковий консультант експерименту.
Зокрема, Олена Фідкевич представила результати прикладних досліджень і публікацій співробітників відділу навчання мов національних меншин та зарубіжної літератури Інституту педагогіки НАПН України та досвід співпраці з Міністерством освіти і науки України, Радою Європи, Офісом ОБСЄ, іншими міжнародними організаціями та партнерами, а також з ІМЗО, ІППО, ЗЗСО України у царині багатомовної освіти. Крім цього, доповідач анонсувала подальші плани наукової діяльності співробітників відділу для реалізації багатомовної освіти в полікультурній Україні.
Під час підведення підсумків виступили Юрій Кононенко, начальник головного управління шкільної освіти директорату шкільної освіти Міністерства освіти і науки України та Ірина Власюк, керівник відділу та старший радник Верховного комісара ОБСЄ у справах національних меншин.
У результаті роботи конференції учасники узагальнили досвід впровадження Всеукраїнського експерименту «Формування багатомовності дітей та учнів: прогресивні європейські ідеї в українському контексті, а також надали пропозиції щодо подальших кроків на шляху реалізації як державної політики у сфері освіти національних меншин України, так і наукових лінгводидактичних досліджень й належної імплементації ідей багатомовної освіти в практику навчання.