I. Формула спеціальності:
Галузь науки, яка вивчає загальні засади педагогіки як науки, методологію педагогіки, історію педагогічної думки та освіти. Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об’єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов’язковою умовою для цієї спеціальності.
- за галузями педагогічної науки: теорія загальної педагогіки; історія освіти та педагогічної думки;
- за складовими педагогічної науки: теорія, методологія педагогіки; методи педагогічних досліджень; історія загальної освіти, педагогічної науки, етнопедагогіка;
- за характером досліджень: фундаментальні, порівняльні;
- за охопленням: національна, вітчизняна, зарубіжна, порівняльна, теорія та історія педагогіки;
- за психофізіологічним станом суб’єктів освіти: суб’єкти освіти в нормі, суб’єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
- Теоретичні проблеми педагогіки: терміни, поняття, склад і структура науки.
- Соціокультурні детермінанти розвитку сучасної освіти.
- Теоретичні засади педагогічної думки.
- Цінності сучасної освіти.
- Філософія освіти в системі соціогуманітарного знання.
- Педагогіка в системі наукового знання.
- Єдність і розбіжності педагогічної науки і практики.
- Освіта та громадянське суспільство: тенденції взаємовпливів.
- Формування світоглядних орієнтацій сучасної молоді – теорія та методологія.
- Природні, суспільні та біологічні закономірності педагогічного процесу.
- Розвиток особистостей у структурі педагогічної науки.
- Теоретико-методологічні засади реформування системи освіти.
- Глобалізаційні процеси у світі, їх вплив на розвиток освітньої системи.
- Світові тенденції розвитку освіти і педагогічної науки – порівняльний аналіз.
- Порівняльна педагогіка як напрям педагогічної науки.
- Формування педагогічних процесів і освітньо-виховних систем.
- Релігійна педагогіка в системі соціогуманітарного знання.
- Методологія та теорія неперервної освіти як концептуальна основа формування інтелектуального потенціалу держави.
- Методологічні та загальнотеоретичні проблеми проведення історико-теоретичних досліджень.
- Джерелознавство як складова педагогічних досліджень.
- Розвиток національної педагогіки.
- Культурно-антропологічна історія освіти.
- Українська народна педагогіка в її історичному контексті.
- Історія розвитку освіти в Україні в різні історичні періоди.
- Дитинство як об’єкт історико-педагогічного знання.
- Персоналія в історико-педагогічному дискурсі.
- Розвиток історії зарубіжної педагогіки як системи.
III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
Педагогічні науки.