У цей непростий для України час відновлення навчання в школах є вкрай необхідним не лише для академічного та інтелектуального розвитку учнів, а й задля забезпечення стабільності їхнього емоційного та психологічного стану.
При цьому перед батьками та вчителями постають проблеми, пов’язані з пошуком навчального закладу для дитини в новому місті чи країні, вибору можливих засобів дистанційного навчання, організації доступу до мережі Інтернет, та, зрештою, просто пошуку комп’ютера чи телефона для підключення до онлайн-уроків.
Для організації онлайн навчання підійдуть сучасні смартфони. Суттєвою проблемою на шляху до якісного дистанційного навчання, зокрема, для вимушених пересиленців, є відсутність персональних комп’ютерів чи ноутбуків. Оскільки більшість учнів має власні смартфони, або принаймні мобільні телефони, їх можна використовувати для підключення до онлайн-уроків в школі. Сучасні мобільні гаджети мають технічні характеристики, що не поступаються стаціонарним комп’ютерам, а в деяких випадках навіть кращі.
Як отримати доступ до інтернету!? Наступне питання, яке може виникнути під час організації дистанційного навчання в умовах війни, — це відсутність підключення до інтернету. Але й це можна вирішити. Перш за все, варто поцікавитися, які є мережі Вай-Фай, що «ловить» телефон, і за можливости отримати код доступу до них, або попросити відкрити доступ до цих мереж. Альтернативним способом доступу до глобальної мережі може бути мобільний інтернет. Наразі швидкість доступу до інтернету в мережах стільникового зв’язку сягає до 50 Mbps (залежно від місця розташування та оператора). На власному досвіді нами перевірено, що навіть швидкості мобільного інтернету в 6–7 Mbps достатньо для підключення до онлайн-уроку в програмі Zoom. Тому за відсутності виділеної лінії, покриття мережі Вай-Фай, можливо під’єднатися до уроків з телефону або ж використати його в якості «точки доступу» і підімкнути до цієї мережі ноутбук чи планшет.
Які програмні засоби використовувати для організації онлайн-навчання?! Пандемія короновірусу, що розпочалася два роки тому, кардинальним чином змінила освітній процес і пришвидшила темпи впровадження дистанційних технологій навчання. За цей час з’явилася велика кількість публікації, присвячених питанням організації дистанційного чи змішаного навчання, а педагоги та учні вже апробували тією чи іншою мірою дистанційні технології й засоби навчання. Якщо говорити про програмне забезпечення, то для організації дистанційного навчання потрібні такі засоби: 1. Система організації відеоконференції. В якості такої системи в більшості українських вчителів є досвід використання Zoom та GoogleMeet. Проте можна також використовувати сервіси TrueConf Server, ooVoo, Skype, WhatsApp Messenger тощо. Використання цих систем дає змогу проводити в режимі реального часу онлайн-уроки, де учні можуть висловлювати свої думки, ставити запитання вчителю, брати участь в дискусії.
Система управління навчальними матеріалами (LMS) використовується в разі необхідності розміщення деяких навчальних матеріалів для учнів або для забезпечення можливості завантаження виконаних учнями завдань. Використання LMS-систем дає змогу систематизувати викладені вчителем навчальні матеріали та зручно перевірити виконані учнями завдання. До таких систем можна віднести Moodle, JoomlaLMS, ILIAS тощо. Якщо брати до уваги українських вчителів, то вони в останні роки активно користувалися такими платформами, як Google Classroom та ClassDojo.
Водночас варто зазначити, що використання таких LMS, як Moodle, JoomlaLMS, ILIAS не є виправданим наразі, оскільки потребує налаштування з боку сервера та передбачає хоча б нетривале навчання учнів та вчителів щодо його використання. В сучасних умовах радимо користуватися сервісом Google Classroom, оскільки він досить зручний та «відомий» багатьом вчителям і учням ще за часів пандемії. Окремо варто відмітити можливість використання в режимі реального часу онлайн-дошок (на більшості з них передбачена можливість одночасної роботи вчителя та учня), що є досить зручним при вивченні шкільних предметів (особливо це важливо при вивченні математики, фізики, хімії та й багатьох інших предметів). Серед розмаїття онлайн дошок варто виокремити такі, як WBO, Miro, Twiddla, IDroo.
Таким чином, варто прикласти всіх зусиль, щоб учні поверталися до навчання, зокрема, й в онлайн-форматі. Важлива роль при цьому відводиться педагогам, зокрема вчителям інформатики, ІТ-фахівцям, батькам, які мають достатній рівень інформаційної компетентності та культури, оскільки їхні знання, вміння та навички можуть стати в нагоді для організації онлайн-навчання та його підтримки.
Ігор Анатолійович Твердохліб, кандидат педагогічних наук, доцент, провідний науковий співробітник відділу математичної та інформатичної освіти Інституту педагогіки НАПН України