Барановська Олена Володимирівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу дидактики Інституту педагогіки НАПН України.
Коло наукових інтересів: педагогіка, дидактика, профільне навчання, міжпредметна інтеграція, педагогічні технології, фундаменталізація навчання, диференціація навчання, індивідуалізація навчання, форми навчання, оцінювання навчальних досягнень учнів, компетентнісний підхід, інформаційна компетентність, читацька компетентність, змішане навчання, дидактичні системи профільної середньої освіти.
Творчий шлях. Закінчила Київський державний інститут культури імені О. Є. Корнійчука (бібліотекар-бібліограф (1985 р.). Захистила дисертацію з теми «Формування читацьких умінь в учнів I–IV класів». (1994 р.).
1985-1991 – бібліотекар-бібліограф у середній школі № 251 м. Києва.
1991-1994 – аспірантура в Київському педагогічному інституті імені М. Горького; середня школа № 1 смт Чуднів; середня школа I та II ступеню с. Новий Чуднів; середня школа I та II ступеню с. Вільшанка Чуднівського району Житомирської області.
2001-2002 – гімназія «Троєщина Деснянського району м. Києва, сумісництво. 2008-2010 – працювала за сумісництвом у Київському міському педагогічному коледжі (спецкурс та керівництво курсовими роботами студентів); керівництво дипломними роботами студентів у Київському професійно-педагогічному коледжі імені А. Макаренка; у МАУП (написання програм та методичних рекомендацій для студентів, Інститут соціальних наук); впроваджувала у гімназії «Троєщина» Деснянського району м. Києва низку спецкурсів для учнів.
З 1994 року понині – працює в Інституті педагогіки НАПН України, відділ дидактики, старший науковий співробітник (з 2001 р.). В 2001 році було присвоєно вчене звання старшого наукового співробітника, в 2009 – диплом доктора філософії.
Автор 215 друкованих праць. З них є: співавтором «Концепції фундаменталізації змісту освіти у старшій школі в умовах профільного навчання» (2015), «Енциклопедії освіти» (2018, 2021), «Енциклопедії Сучасної України» (2023), колективної монографії відділу дидактики «Гуманізація процесу навчання в школі» (2000, 2001), колективної монографії відділу дидактики «Дидактичні засади диференціації навчання в основній школі» (2012), колективної монографії відділу дидактики «Фундаменталізація змісту гуманітарних предметів у старшій школі в умовах профільного навчання» (2015), колективної монографії відділу дидактики «Формування змісту профільного навчання: теоретико-методологічний аспект» (2018), колективної монографії відділу дидактики «Технології профільного навчання» (2021), колективної монографії відділу дидактики «Теорія і практика індивідуалізації навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти» (2024); автором посібника «Інформаційна компетенція: дидактичні підходи, технологія формування, передовий досвід» (2008), співавтором колективного методичного посібника «Реалізація технологій профільного навчання у закладах загальної середньої освіти» (2021), співавтором методичного посібника «Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу у початковій школі» (2024); автором методичних рекомендацій «Формування інформаційних умінь в учнів 5–6 класів» (1997), «Інформаційні методи навчання учнів» (1999), «Змішане навчання у початковій школі: нові форми взаємодії» (2021); автором статей в педагогічній пресі (2020), «Вікіпедії» (2020), «Українському педагогічному журналі», збірнику «Проблеми сучасного підручника»; співавтором щорічного збірника наукових праць «Дидактика: теорія і практика» (2016–2020), навчального видання «Українська мова. різнорівневі самостійні та контрольні роботи: 3 кл.» (2001; 2016), щорічного збірника гімназії (1999–2015). Член редакційної колегії збірника «Проблеми сучасного підручника». Адміністратор сторінки відділу дидактики Інституту педагогіки НАПН України у соціальній мережі Фейсбук. Нагороджена Грамотою Інституту педагогіки НАПН України, Почесною грамотою Інституту педагогіки НАПН України, Грамотою Національної Академії педагогічних наук України, Почесною грамотою Національної Академії педагогічних наук України, дипломами за участь у міжнародних виставкових освітніх заходах.