У багатьох областях поступово відновлюється процес навчання. Враховуючи, що зараз учні перебувають у різних умовах, доцільно попередньо (або на першому уроці) з’ясувати, де перебуває дитина. Це допоможе вчителю в подальшому спланувати власну діяльність і краще розуміти поведінку своїх учнів. Пропоную провести опитування у чаті класу. Нехай учні проголосують:
- Перебуваю вдома.
- Перебуваю в Україні, але не вдома.
- Я за кордоном.
Ці три види ситуацій визначають можливість навчання дітей на цей момент часу. Учні, що перебувають вдома, знаходяться в рідних стінах, мають свої підручники, канцтовари, хоча й змушенні постійно бігати в бомбосховище або перебувають в жахливому емоційному стані.
Учні, що перебувають не вдома, але в Україні, не мають звичних для них речей, але вони досить активно спілкуються з оточуючими їх на даний момент людьми.
Учні, що перебувають за кордоном, окрім того, що мають обмежену кількість власних речей, також не досить комфортно себе відчувають, бо мають мовний бар’єр та відчувають себе «непроханими гостями».
Звісно, що у кожного учня ситуація індивідуальна, але в цих груп учнів є певні схожі ознаки. Доцільно періодично проводити такі опитування, оскільки ситуація може змінюватися. Наприклад, деякі учні можуть залишити свій дім або й виїхати за кордон, або навпаки – повернутися додому. Крім того, доцільно врахувати, що учні можуть відвідувати школи за місцем їх теперішнього перебування. Наприклад, батьки можуть віддати дітей у школу в Польщі, Германії чи інших країнах, або ж прикріпити учнів до навчання в тій області України, де зараз перебуває дитина.
Тож, коли ми говоримо про відновлення навчання, маємо розуміти, що класи – це вже не статичні групи, а динамічні. Тобто, сьогодні на уроці присутні 10 учнів, завтра – 20, післязавтра – 5. Крім того, посеред синхронного онлайн-уроку учні можуть як приєднуватись, так і від’єднуватись, наприклад, через необхідність спуститися в бомбосховище, де відсутній інтернет.
Тож відновлення навчання фактично має містити як синхронну (онлайн-урок в режимі реального часу), так і асинхронну складову (самостійне ознайомлення з теорією та розв’язування вправ за допомогою підготовлених вчителем матеріалів чи з використанням різноманітних онлайн-платформ).
Вчитель може записати синхронні онлайн-уроки і надати всім учням класу доступ до них для повторного перегляду. Але у такому випадку ці файли краще не надсилати в чат, а одразу завантажувати на YouTube, робити його приватним і давати учням посилання на це відео. Варто зазначити, що запис відео завжди знижує активність учнів на синхронних уроках. Тож, можливо, хоча б на перший час, доцільно відмовитись від саме такого формату взаємодії.
Відновлення навчання – це чудова можливість для учнів у цей нелегкий час поспілкуватися з тими, хто їм близький і за ким вони скучили, а для декого і побачити знайомі обличчя і почути рідну мову. Це важлива допомога дітям, яку може надати кожен вчитель під час війни.
Васильєва Дарина, старший науковий співробітник відділу математичної та інформатичної освіти, кандидат педагогічних наук