Довготривалий синхронний онлайн формат навчання призводить до звикання учнів, що вчитель не контролює їхні дії на уроці. Часто учні виконують завдання «на автоматі», а іноді й лише тоді, коли просять про певні дії саме конкретних учнів.
Тож, щоб покращити сприйняття учнів під час онлайн-навчання, надзвичайно важливо якомога частіше залучати кожного учня до активної діяльності та розвивати в них процеси самоконтролю.
Як можна сприяти розвитку самоконтролю учнів під час онлайн-навчання?
- Навчіть учнів ставити будильник на визначений час, щоб не спізнюватись на ваші синхронні онлайн-уроки.
- У проміжках між завданнями пропонуйте учням запитання для самоконтролю. Це може бути одне чи декілька запитань на слайді, на які учень має дати відповіді сам собі, наприклад: «Чи зрозумів задачу?», «Чи записав її у зошит?» (іноді можете пропонувати учням давати відповіді на такі запитання в чаті).
- Пропонуйте учням наприкінці виконання деяких завдань малювати для себе спідометри самооцінки (наприклад, хай учні намалюють на скільки вони вважають активним себе під час виконання цього завдання або як вони оцінюють складність цієї задачі для себе). Іноді за бажанням учні можуть ділитися значеннями на своїх спідометрах.
- Корисними є вкраплення різноманітних завдань на уважність. А також нагадування учням, що іноді задачу потрібно прочитати повільніше або декілька разів, або ж розбити її на підзадачі і т.д. Обов’язкова прикидка чи перевірка після отримання відповіді.
- Чудово розвивають навички самооцінки самостійні роботи навчального характеру, тобто не самостійна задля оцінки, а своєрідне випробування сил кожного учня. За такої умови це може бути 2-3 легких вправи, які учні виконують самостійно, наприклад, на початку онлайн-уроку, потім звіряються з правильними відповідям, що надаються вчителем, і виставляють собі самостійно оцінку (вони не озвучують цю оцінку). В умовах війни самостійні роботи і різноманітні тести мають бути короткотривалими (до 10 хв), не важкими і їх основне призначення – запустити процеси самоаналізу, самооцінки, самокорекції в учнів.
Васильєва Дарина, старший науковий співробітник відділу математичної та інформатичної освіти, кандидат педагогічних наук