Звісно, що як мінімум перший тиждень, доцільно присвятити повторенню. Події, свідками яких стали учнів, спричинили стрес. Тож, навіть те, що учні знали, вони могли забути. І на відновлення цих знань, умінь і навичок знадобиться час.
Навчання може містити асинхронну і синхронну складові. Але потрібно розуміти, що учні потребують зараз саме синхронної складової (а саме спілкування зі знайомими учнями і вчителями).
Не варто тішити себе сподіваннями, що якщо вчитель надсилає фотографію сторінки з підручника і номери для самостійного виконання, то учні під час війни будуть їх виконувати. Ймовірність цього мінімальна.
Тож, за можливості, важливо організувати мікс синхронного і асинхронного компонентів навчання.
Наприкінці кожного навчального року у нас заплановані години на повторення пройденого за рік. У ситуації, у якій ми наразі перебуваємо, цей блок Повторення можна розбити на дві частини. І одну з них реалізувати зараз.
В ідеалі – повторення 2 тижні.
Перший тиждень – адаптація до нових умов. Цей тиждень потрібен, щоб адаптувалися учні, вчитель, щоб вчитель зміг прослідкувати закономірності виходу учнів на синхронні онлайн уроки і спланувати свою роботу надалі.
Другий тиждень – буде більш продуктивний, бо склад класу стане стабільніший і можна буде досягнути кращих результатів у повторенні.
На третій тиждень можна починати дуже плавно розглядати з учнями нові теми. АЛЕ, обов’язково потрібно забезпечити можливість учням опанувати матеріал цієї теми і асинхронно. Тобто, підготувати матеріали, що допоможуть учням, що не були присутні на уроці, опанувати тему самостійно. Крім того, тут уже дуже важливий зворотній зв’язок: опитування, перевірка завдань, аналіз роботи над помилками. В ідеалі, звісно, використання різноманітних електронних платформ, що надають одразу зворотній зв’язок учням, і які дають змогу вчителю бачити статистики проходження уроків чи вправ учнями. Наприклад, онлайн платформа GIOS для вивчення математики та критичного мислення (зараз є безкоштовною для учнів і вчителів).
Більшість дітей зараз максимальну кількість часу проводять зі смартфонами. Звісно, електронний контент для навчання зараз є найбільш бажаним для учнів.
Якщо у мирний час на вивчення нової теми заплановано 8 годин, то зараз ми маємо розуміти, що цей час може збільшитись вдвічі. Очевидно, що якщо війна затягнеться, то не буде вичитаний весь запланований матеріал. І це нормально, календарні плани на наступний рік потрібно буде коригувати.
Навчання сьогодні – це можливість стабілізувати ситуацію, в якій перебувають як учні так і вчителі, і на яку вони не можуть впливати. Давайте не будемо поспішати, не будемо метушитися, важливо під час уроків не створювати додатковий стрес для всіх, а навпаки – за рахунок спілкування зі знайомими людьми зменшити вплив стресу, в якому всі перебувають.
Васильєва Дарина, старший науковий співробітник відділу математичної та інформатичної освіти, кандидат педагогічних наук