Ситуація з цим дистанційним навчанням дещо відрізняється від тієї, що була під час довготривалих карантинів під час COVID-19. Варто усвідомити, що зараз учні не відчувають себе в безпеці й не можуть контролювати ситуацію, що звісно впливає на їх розумову діяльність. Тож бажано, щоб уроки були тим місточком між їх стабільним минулим і мінливим теперішнім. Важливо, щоб учні могли поспілкуватися, обговорити якісь факти і в той же час розуміли, що відбувається. І найкраще організувати таку роботу звісно може вчитель, створивши сприятливу атмосферу під час заняття кожного з предметів.
Не доцільно зараз проводити всі уроки за розкладом, краще розподілити наватаження таким чином, щоб на день у учнів було не більше 4 уроків. Оскільки йде мова про динамічний склад класу, доцільно присвячувати час повторенню вже вивченого матеріалу з кожного предмету. Можна повторювати матеріал, але при цьому можна робити це у різних формах.
В той же час, у всіх змінюється хвилеподібно: сьогодні у людини повно енергії, а завтра вона просто не може змусити себе щось робити. Це потрібно враховувати. Якщо Ви як вчитель, не відчуваєте в собі сил, то на уроці сконцентруйтесь суто на предметі. Акщо ж сили є, то доцільно провести і психологічний вступ, і ліричні відступи про теперішнє життє учнів і життєстверджуючий підсумок.
Організувати себе деяким учням дуже важко, тим більше, під час війни. Тож, якщо Ви і пропонуєте учням домашнє завдання, то краще, щоб воно було негроміздким і створене на різноманітних оболонках або на онлайн платформах. Це дасть змогу одразу, тримаючи в руках телефон після уроку, присвятити декілька хвилин самостійному виконанню завдань.
Варто взяти до уваги, що у учнів є можливість вчитися ще й на платформі ВШО. Не дивлячись на те, що всім запропонований розклад на першу половину дня від МОН, учні можуть проходити ці уроки у будь-який зручний час. І це потрібно пояснити батькам і учням. Наприклад, Ви можете проводити синхронні онлайн уроки з учнями в першій половині дня, а у якості домашнього завдання пропонувати пройти урок у ВШО у другій половині дня.
Зараз безкоштовний доступ відкрили різноманітні платформи, дистанційні і приватні шкіл. Онлайн складова у приватних школах, зазвичай, проводяться у першій половині дня. Крім того, діти, що знаходяться в інших областях чи інших країнах можуть проходити навчання там. І це навчання також організоване у першій половині дня. Зараз краще, щоб учні навчались в знайомому колективі і зі знайомим їм вчителем, українською мовою, але ситуації складаються по різному… Тож, доцільно провести опитування серед батьків чи учнів і з’ясувати, чи відвідують учні класу школи у першій половині дня (в інших країнах, в інших областях чи онлайн). Якщо відвідують, то можливо доцільно запланувати проведення ваших уроків у другій половині дня. Адже найбільше учні потребують саме ваших уроків. Продовжуйте співпрацювати з батьками. Під час онлайн навчання неодноразово може звучати сирена, чутися вибухи… Доцільно порекомендувати батькам, щоб за наявності можливості, вони створили безпечне місце для дитини. Наприклад, на час занять можна одразу спускатись в бомбосховище, якщо там є інтернет, або перебувати одразу лежачи в житловому модулі, який оточений двома стінами з усіх боків.
Васильєва Дарина, старший науковий співробітник відділу математичної та інформатичної освіти, кандидат педагогічних наук