У межах триденного візиту заступника МОН України Віри Рогової та віцепрезидента НАПН України Олега Топузова й керівників Департаментів освіти Закарпатської, Львівської, Чернівецької областей з питань дотримання законодавчих норм у навчанні представників національних меншин державною та рідною мовою 31 січня відвідали навчальні заклади Ужгорода та провели круглий стіл “Освітні права здобувачів освіти національних меншин”.
“В умовах війни важливо забезпечувати освітні права, дбаючи й про безпеку та психологічне здоров’я усіх учасників навчального процесу,” – підкреслила заступниця міністра освіти і науки України Віра Рогова.
Під час дискусії виступили віцепрезидент Національної академії педагогічних наук України Олег Топузов, директори департаментів освіти і науки Закарпатської, Львівської та Чернівецької обласних військових адміністрацій Мар’яна Марусинець, Олег Паска, Оксана Сакрієр, президент Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ Ільдіко Орос, директор Ужгородської загальноосвітньої школи № 10 імені Дойко Габора Юдіт Кулін, доктор педагогічних наук, член-кореспондент НАПН України Тамара Пушкарьова, науковий керівник експерименту «Європейська інтегрована модель школи з угорською мовою навчання» (Інститут модернізації змісту освіти), директор Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти Ярослав Сивохоп, завідувач відділу навчання мов національних меншин і зарубіжної літератури Наталя Богданець-Білоскаленко.
Під час виступу Віра Рогова зауважила, що Україна повною мірою виконує положення Конституції із забезпечення можливостей представникам національних меншин вчитися у системі загальної середньої освіти рідною мовою, вивчати її, відповідні міжнародні зобов’язання. Це питання досі актуальне і зараз, незважаючи на повномасштабну агресію російської федерації.
Під час другого дня візиту відвідали Солотвинський ліцей з класами навчання угорською мовою та Солотвинський ліцей-інтернат з класами з румунською мовою навчання. Особливо вразив “Інклюзивно-ресурсний центр Солотвинської селищної ради”.
1 лютого 2023 року в Солотвино було підписано Меморандум про співпрацю між Інститутуом педагогіки НАПН України та Технічним ліцеєм Клуж-Напока (Румунія).
2 лютого 2023 року з робочим візитом «Освітні права здобувачів освіти національних меншин» у Берегівську територіальну громаду завітали:
Юрій Кононенко, начальник головного управління загальної, середньої та дошкільної освіти директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України;
Тамара Пушкарьова, начальник відділу проектної діяльності ДНУ «Інституту модернізації змісту освіти», доктор педагогічних наук, професор;
Наталія Богданець-Білоскаленко, завідувачка відділу навчання мов національних меншин Інституту педагогіки НАПН України, доктор педагогічних наук, професор
Світлана Харченко, головний спеціаліст відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин головного управління загальної, середньої та дошкільної освіти директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України;
Посадовці Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Закарпатської ОВА на чолі з директором Департаменту Марусинець Мар’яною.
Під час робочого візиту гості завітали у Берегівський ліцей ім. Лайоша Кошута. Директор ліцею Желтвай-Веждел Емеше презентувала роботу навчального закладу, зупинившись на досягненнях, напрямках навчальної та виховної роботи. Учні старших класів зустріли гостей віршами, пісенними та танцювальними композиціями.
У Центрі позашкільної освіти відбулася нарада-зустрічі з керівниками закладів загальної середньої освіти Берегівського району. Жваво обговорювалися освітні права здобувачів освіти національних меншин та хід реалізації проекту «Європейська інтегрована модель школи з класами з угорською мовою навчання». Сіладі Лайош, заступник голови Закарпатського угорськомовного педагогічного товариства, висвітлив бачення подальшого розвитку шкіл з мовами національних меншин.
Важливо, що навчальні заклади Берегівської територіальної громади дотримуються законодавчих норм у навчанні представників національних меншин державною та рідною мовами.