5 грудня 2024 року в Інституті педагогіки НАПН України відбулася щорічна Всеукраїнська науково-практична конференція «ХІІ Волошинські читання. Шкільна літературна освіта: традиції і новаторство».
Цей захід присвячений пам’яті Ніли Йосипівни Волошиної – доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента Національної академії педагогічних наук України, заслуженого діяча науки і техніки України, фундаторки наукової школи з методики навчання української літератури.
Організаторами конференції були науковці відділу навчання української мови та літератури Інституту педагогіки НАПН України Таміла Олексіївна Яценко (доктор педагогічних наук, головний науковий співробітник відділу навчання української мови та літератури Інституту педагогіки НАПН України) та Олеся Алімівна Слижук (кандидат педагогічних наук, провідний науковий співробітник відділу навчання української мови та літератури Інституту педагогіки НАПН України).
Партнери у проведенні «Волошинських читань–2024» – Глухівський національний педагогічний університет імені О. Довженка та Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка.
З вітальними словами до учасників конференції звернулися О. І. Ляшенко, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України, академік-секретар відділення загальної середньої освіти і цифровізації освітньої системи НАПН України та М. В. Головко, доктор педагогічних наук, професор, заступник директора з наукової роботи Інституту педагогіки НАПН України.
У науковому доробку Ніли Йосипівни Волошиної є праці, які й у наш час не втратили методичної цінності, зокрема про значущість книжки і читання, формування національної свідомості, виховання патріотизму на прикладів художніх творів, про підходи щодо розроблення навчальних програм, особливості підручникотворення, реалізацію міжмистецької взаємодії у шкільному курсі літератури, організацію позакласної роботи, використання ефективних методів і прийомів роботи над текстом художніх творів. У виступах учасників конференції було озвучено актуальні питання шкільної літературної освіти, що корелюють із концептами наукової та методичної спадщини Ніли Йосипівни Волошиної.
На пленарному засіданні виголосила доповідь Т. О. Яценко, яка означила здобутки в царині сучасної шкільної літературної освіти, зокрема представила зміст шкільної літературної освіти в реаліях НУШ, інноваційне навчально-методичне забезпечення, що підготовлене фахівцями Інституту педагогіки НАПН.
Про значущість концептів наукової та методичної спадщини Н.Й.Волошиної наголошено в доповіді, у якій йшлося про монографію пам’яті знаної науковиці (В.В. Гладишев, доктор педагогічних наук, професор кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти).
Актуально прозвучали теми виступів щодо формуванню стресостійкості особистості учнів під час читання художньої книжки в умовах сьогодення (Н. Р. Грицак, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри української та зарубіжної літератур і методик їх навчання Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка), вивчення сучасної мілітарної лірики поетів-воїнів на уроках української літератури (Г. Л. Токмань, доктор педагогічних наук, кандидат філологічних наук, професор кафедри української і зарубіжної літератури та методики навчання Університету Григорія Сковороди в Переяславі), про учнів-читачів покоління Z та «альфа», які належить до постцифрової епохи (Л.В. Мацевко-Бекерська,доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри світової літератури, керівник Науково-методичного центру дослідження та викладання літератури Львівського національного університету імені І. Франка).
Промистецький контекст у структурі підручників української літератури та інтегрованого курсу літератур, його методичну значущість використання у процесі вивчення літературного твору було озвучено у доповідях «Реалізація культурологічного підходу в змістовому наповненні сучасних підручників української літератури для 5–7 класів»(Н.В.Гоголь, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри української мови, літератури та методики навчання Глухівського національного педагогічного університету імені О. Довженка) та «Формування компетентного учня-читача шляхом міжмистецької взаємодії на уроках української літератури» (С. Р. Молочко,завідувач кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання, методист відділу суспільно-філологічних дисциплін Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К.Д. Ушинського).
Особливостям вивчення творів Т.Г.Шевченка як однієї з найважливіших творчих постатей у шкільному курсі літератури були присвячені доповіді «Здобутки і проблеми сучасного шкільного шевченкознавства»(В. І. Пахаренко,доктор філологічних наук, професор кафедри української літератури та компаративістики Черкаського національного університету імені Б. Хмельницького) та «Поема «Катерина» Тараса Шевченка: осмислення істин в реаліях російсько-української війни» (Л.В. Даниленко, кандидат філологічних наук, професор кафедри української мови Державного університету інформаційно-комунікаційних технологій).
Про особливості організації уроків позакласного читання, що мають вагомий методичний потенціал щодо розвитку читацьких інтересів сучасних учнів означено в доповіді «Урок позакласного читання за романом «Заячий костел» Василя Шкляра у старшій школі»(С.О.Жила,доктор педагогічних наук, професор кафедри української мови і літератури Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка).
Актуальні проблеми фахової підготовки майбутніх учителів української мови та літератури озвучені в доповіді «Особливості літературознавчої підготовки майбутнього вчителя української мови та літератури: інтеграційний аспект» (Л.М.Овдійчук, кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач, професор кафедри української мови та літератури ПВНЗ «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука», м. Рівне).
Про практику впровадження інтегрованого курсу літератур «Література (українська та зарубіжна)» та сучасні підходи щодо розвитку читацьких і творчих умінь учнів йшлося у виступі Н.В. Герасімчук (учитель української мови та інтегрованого курсу літератур Одеської гімназії № 26 Одеської міської ради, учитель-методист).
Особливості використання сучасних технологій в роботі вчителя-словесника розкрито у виступі-презентації «Вивчення лірики в контексті аудіовізуальних інтерпретацій»(І.Г. Ціко, кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри суспільно-гуманітарної та медійної освіти Донецького обласного інституту).
Завершилась науково-практична конференція діалогом науковців та учителів-словесників із різних регіонів України щодо творчої співпраці для ефективного розв’язання актуальних проблем сучасної шкільної літературної освіти.