21-22 лютого 2023 року в м. Києві відбулася Відкрита управлінська студія «Подолання викликів і ризиків організації освітнього процесу в умовах воєнного стану».
Захід проводився під керівництвом заступниці голови Донецької обласної державної адміністрації Юлії Костюніної за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID)
Мета проведення: визначення стратегічних кроків для швидкого післявоєнного відновлення освіти Донецької області, підвищення якості освіти в синхронізації з освітнім простором Європейського Союзу, обговорення перспектив реалізації програми великої трансформації «Освіта 4.0: український світанок»; розроблення ROADMAP (карти проєкту) відновлення та розвитку освіти Донецької області.
Робота Відкритої управлінської студії відбувалася в офлайн і онлайн режимах упродовж двох днів у формі діалогових вікон у форматі чотирьох панельних дискусій, студії лідерства в управлінні та брейнстормінгу.
Модераторами Відкритої управлінської студії були: доктор педагогічних наук, професор, в. О. декана аграрного факультету Східноукраїнського національного університету ім. Володимира Даля Лілія Мартинець і директорка департаменту освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації Тетяна Сідашева.
З доповіддю «Освіта Донеччини: реалії в умовах війни», з представленням вражаючих цифр наслідків агресії рф,виступила директорка департаменту освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації Тетяна Сідашева.
У роботі Відкритої управлінської студії, як спікери у діалогових вікнах у форматі панельних дискусій, узяли участь: заступниця Міністра освіти і науки України Віра Рогова; перший заступник директора Інституту модернізації змісту освіти, доктор педагогічних наук, професор Юрій Завалевський; директорка департаменту освіти і науки, молоді та спорту КМДА Олена Фіданян; генеральна директорка директорату професійної освіти МОН України, кандидат наук з держуправління Ірина Шумік; генеральний директор директорату фахової передвищої, вищої освіти МОН України, кандидат фізико-математичних наук, доцент Олег Шаров; директор ДУ «Інститут освітньої політики». Доктор економічних наук, професор Сергій Лондар; голова ради директрів шкіл Львівщини, директор Козівського опорного закладу – ліцею ім. Михайла Гаврилка при Львівському університеті ім. Івана Франка Козівської сільської ради Стрийського району Оксана Клепуц; експерт міжнародних проєктів з освітньої політики Роман Шиян; голова правління Фонду освітніх ініціатив Антон Дзюба; інспектор ювенальної превенції Управління превентивної діяльності ГУНП в Донецькій області, майор Валерія Федіна; заступник начальника Головного управління державної служби з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, представник Міноборони України Яків Немикін; директор департаменту освіти і науки Луганської ОДА Юрій Стецюк; заступниця директора департаменту інституційного аудиту Державної служби якості освіти, начальниця управління роботи із закладами загальної середньої та дошкільної освіти Олена Святенко; директор Донецького регіонального центру оцінювання якості освіти Володимир Власов.
Національну академію педагогічних наук України та Інститут педагогіки НАПН України уповноважені були представляти завідувачка відділу економіки та управління ЗСО Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, Президент Асоціації керівників шкіл України, Заслужений учитель України Олена Онаць і провідний науковий співробітник відділу економіки та управління ЗСО Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук, Заслужений працівник освіти України Борис Чижевський, які виступили і спікерами, і зовнішніми експертами.
Учасники: спеціалісти департаментів освіти і науки, начальники управлінь освіти, керівники центрів професійного розвитку педагогічних працівників, спеціальних закладів загальної середньої освіти, закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти – усього близько 150 осіб, які приїхали з різних куточків України, де змушені знаходитися в результаті обов’язкової евакуації з Донеччини.
Під час першої дискусії «Нормативно-правові аспекти функціонування сучасної української освіти» основну увагу зосереджено на ключових викликах і можливостях, проблемах сучасного стану освіти та завданнях управління; збереження цілісності та модернізації освіти в умовах сьогодення; розробленню різноманітних проєктів розвитку освіти дорослих, цифрового документообігу, особливостям організації освітнього процесу, патріотичному вихованню, відновленні та осучасненні будівель і споруд закладів і установ освіти, зокрема бібліотечного фонду. Наголошено на синхронізації законодавства України з вимогами європейського простору освіти та рекомендаціями щодо євроінтеграції.
Під час другої дискусії «Освіта нового покоління» обговорювалися питання цифровізації, перспектив освітньої реформи в умовах воєнного стану та професійного розвитку педагогів, особливостей освітнього процесу, форм і технологій навчання і виховання, оновлене бачення модернізації професійної освіти, навчально-методичне забезпечення реформи НУШ відповідно до вимог воєнного часу. Наголошено на перспективах роботи освітніх хабів та необхідності створення Центрів змішаного навчання.
Особливо зацікавлено відбувалася третя дискусія «Безпека в сучасних закладах освіти», адже обговорювалися питання особливостей створення безпечного освітнього середовища на Донеччині. Окремо розглянуті питання мінної безпеки в Україні, психологічної підтримки учасників освітнього процесу, реабілітації та адаптації в умовах війни та у повоєнний період.
Четверте діалогове вікно «Якість освітньої діяльності в умовах воєнного стану» було присвячене шляхам ефективної підготовки до національного мультипредметного тесту (НМТ) 2023 року в умовах дистанційного навчання. Акцентовано на необхідності якісної інформаційної кампанії, яка допоможе випускникам зорієнтуватися в підготовці до НМТ.
Під час Студії лідерства «Алгоритм створення моделі функціонування закладів освіти у громадах в умовах воєнного стану» учасники працювали у чотирьох групах, які розробляли алгоритми функціонування і розвитку закладів освіти в територіальних громадах Донецької області та знаходяться зараз в різних зонах під час війни.
Брейнстормінг «Пошук ідей для розвитку освіти Донеччини. ROADMAP відновлення та реформування системи освіти Донецької області» був присвячений таким актуальним питанням, як: мережа та безпека закладів освіти, цифровізація освітнього та управлінського процесів, новий зміст освіти та навчально-методичне забезпечення, освітнє середовище і кадрове забезпечення, інтеграція в європейський простір, розвиток інклюзивної та професійної освіти.
Перший день роботи супроводжувала виставка обладнання STEM-освіти та технічних засобів із безпеки в закладах загальної середньої освіти, а також майстер-клас із використання сучасного обладнання в умовах воєнного стану під час онлайнового навчання.
Дводенна насичена робота Відкритої управлінської студії «Подолання викликів і ризиків організації освітнього процесу в умовах воєнного стану» дала змогу учасникам розглянути засади реалізації програми великої трансформації «Освіта 4.0: український світанок», зосередитися на практичних аспектах розвитку освітньої системи Донецької області в умовах сьогодення та післявоєнну добу. Управлінці отримали корисну і концептуальну інформацію щодо визначення стратегічних напрямів розбудови освіти у громадах Донецької області, моделювали конкретні кроки їх реалізації у партнерській взаємодії представників різних органів управління, співробітників ОІППО, центрів професійного розвитку, керівників, продемонструвавши патріотизм, професіоналізм, зацікавленість і державницьку позицію.