I. Формула спеціальності:

Галузь науки, яка вивчає загальні засади педагогіки як науки, методологію педагогіки, історію педагогічної думки та освіти. Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об’єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов’язковою умовою для цієї спеціальності.

  • за галузями педагогічної науки: теорія загальної педагогіки; історія освіти та педагогічної думки;
  • за складовими педагогічної науки: теорія, методологія педагогіки; методи педагогічних досліджень; історія загальної освіти, педагогічної науки, етнопедагогіка;
  • за характером досліджень: фундаментальні, порівняльні;
  • за охопленням: національна, вітчизняна, зарубіжна, порівняльна, теорія та історія педагогіки;
  • за психофізіологічним станом суб’єктів освіти: суб’єкти освіти в нормі, суб’єкти освіти з особливими потребами.

II. Напрями досліджень:

  1. Теоретичні проблеми педагогіки: терміни, поняття, склад і структура науки.
  2. Соціокультурні детермінанти розвитку сучасної освіти.
  3. Теоретичні засади педагогічної думки.
  4. Цінності сучасної освіти.
  5. Філософія освіти в системі соціогуманітарного знання.
  6. Педагогіка в системі наукового знання.
  7. Єдність і розбіжності педагогічної науки і практики.
  8. Освіта та громадянське суспільство: тенденції взаємовпливів.
  9. Формування світоглядних орієнтацій сучасної молоді – теорія та методологія.
  10. Природні, суспільні та біологічні закономірності педагогічного процесу.
  11. Розвиток особистостей у структурі педагогічної науки.
  12. Теоретико-методологічні засади реформування системи освіти.
  13. Глобалізаційні процеси у світі, їх вплив на розвиток освітньої системи.
  14. Світові тенденції розвитку освіти і педагогічної науки – порівняльний аналіз.
  15. Порівняльна педагогіка як напрям педагогічної науки.
  16. Формування педагогічних процесів і освітньо-виховних систем.
  17. Релігійна педагогіка в системі соціогуманітарного знання.
  18. Методологія та теорія неперервної освіти як концептуальна основа формування інтелектуального потенціалу держави.
  19. Методологічні та загальнотеоретичні проблеми проведення історико-теоретичних досліджень.
  20. Джерелознавство як складова педагогічних досліджень.
  21. Розвиток національної педагогіки.
  22. Культурно-антропологічна історія освіти.
  23. Українська народна педагогіка в її історичному контексті.
  24. Історія розвитку освіти в Україні в різні історичні періоди.
  25. Дитинство як об’єкт історико-педагогічного знання.
  26. Персоналія в історико-педагогічному дискурсі.
  27. Розвиток історії зарубіжної педагогіки як системи.

III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:

Педагогічні науки.