13 грудня 2022 року на кафедрі початкової освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка відбулася гостьова лекція «Актуальні проблеми навчання в навчанні молодших школярів, зумовлені викликами сьогодення» Оксани Володимирівни Онопрієнко, доктора педагогічних наук, старшого наукового співробітника, завідувачки відділу початкової освіти імені О.Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України. У заході взяли участь викладачі кафедри, здобувачі освіти першого (бакалаврського), другого (магістерського) та третього (доктор філософії) рівнів вищої освіти. Всього відвідали лекцію 65 осіб.
З вітальним словом усіх учасників заходу виступила завідувач кафедри початкової освіти, доктор педагогічних наук, професор Ольга Андріївна Федій, зазначивши необхідність в організації й проведенні педагогічних зустрічей в складних умовах воєнного часу.
Оксаною Володимирівною було охоплено широку актуальну проблематику початкової ланки освіти. На початку лекції доповідачка ознайомила присутніх зі складом відділу початкової освіти ім. О. Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України, згадала внесок видатних науковців О. Я. Савченко й Т. М. Байбари в розвиток початкової освіти, звернула увагу на важливості вивчення дидактики як базової науки розвитку методичної компетентності сучасного педагога. Лекторка окреслила основні навчальні проблеми, викликані раннім залученням дітей до цифрових пристроїв: зниження об’єму слухової пам’яті, уповільнення розвитку децентрації, погіршення уваги, багатозадачність, кліпове (NET) мислення.
Лекторка представила результати проведеного дослідження зміни в досягненнях випускниками початкової школи визначених порогів читацької компетентності між 2018 та 2021 роками. На жаль, результати експерименту показали зниження рівня читацької компетентності молодших школярів. Важливими виявилися результати дослідження організації освітнього процесу в початковій школі в умовах воєнного стану, що полягали в узагальненні відсотків опанування учнями навчального матеріалу в умовах воєнного стану.
Корисними для здобувачів освіти стали презентовані Оксаною Володимирівною методичні матеріали з методики навчання математичної освітньої галузі (анімаційні уроки, відео уроки, мініігри, посібники й підручники з математики для початкових класів, навчально-методичний посібник «Нова українська школа: інноваційна система оцінювання результатів навчання учнів початкової школи» тощо).
Присутні мали можливість ставити питання Оксані Володимирівні й отримати конструктивні відповіді. Жвавого обговорення набули питання про оптимальну кількість учнів у класі для продуктивної роботи вчителя, роль батьків молодших школярів у процесі онлайн навчання, про психоемоційне здоров’я молодших школярів під час повітряних тривог та необхідність педагогічних дій і поведінки вчителя в даній ситуації. У ході дискусії панувала сприятлива атмосфера співтворчості, невимушеності, креативності й інформативності. Зі змістом публічної лекції можна ознайомитись на сайті кафедри початкової освіти.