Відділ дидактики – один з провідних наукових підрозділів Інституту педагогіки НАПН України. У жовтні 1925 р. керівником секції методики й дидактики Харківської науково-дослідної кафедри педагогіки було призначено Я. Ф. Чепігу (Зеленкевича). За рік, у жовтні 1926-го, на базі цієї кафедри організаційно оформився Український науково-дослідний інститут педагогіки (УНДІП). У 1927–1928 рр. уже відділом методики й дидактики УНДІПу керував О. Г. Дяков. Згодом у Київській філії УНДІПу було створено секцію дидактики, якою в 1929–1932 рр. завідував В. І. Помагайба.
Загалом розвиток в Україні теорії навчання 20-30-х рр. ХХ ст. розпочато з обґрунтування й удосконалення експериментального методу дослідження в педагогіці. Водночас розроблялися проблеми розбудови нової української школи.
Повноправно педагогічний експеримент входить у практику дидактичних досліджень у 30-40-ті рр., коли сектор дидактики став підрозділом відділу педагогіки. Цей період відзначається дослідженнями специфіки навчального процесу: розробляються питання змісту освіти; тривають пошуки нових форм і методів навчання (бригадно-лабораторний, дослідницький, метод проєктів); актуалізується рефлексологічний підхід у педагогіці (Помагайба В. І., Чепіга Я. Ф., Дертьова О. Г., Савицька Г. І., Чамата П. Р.).
Подальший розвиток дидактичних досліджень пов’язаний з ім’ям видатного вченого-педагога С. Х. Чавдарова, який у 1938–1941 рр. очолював відділ педагогіки. За його керівництва розроблялися принципи і методи навчання, вийшов друком перший україномовний підручник «Педагогіка» (1940). У післявоєнні роки, очоливши Інститут педагогіки, С. Х. Чавдаров плідно працював над дидактичними проблемами. У 1949 р. була опублікована його книга «Принципи радянської дидактики».
Сприятливі умови для розвитку теорії навчання виникли після створення в Інституті окремого відділу дидактики (1961), очолюваного відомим ученим В. І. Помагайбою. За його керівництва відділ працював над визначенням сутності, законів і закономірностей навчального процесу; уточнювалися принципи навчання.
Нової якості й актуальності набули дослідження в галузі дидактики протягом наступних десятиліть: у 50–60-ті рр. – досліджували сутність навчально-виховного процесу, закономірності, принципи і правила навчання; у 70–80-ті рр. – проблеми змісту освіти, форми організації та методи навчання.
Починаючи з 70-х рр. ХХ ст., лабораторію (відділ) дидактики очолювали В. О. Онищук, В. Ф. Паламарчук, Ю. І. Мальований, Л. Л. Момот, С. П. Бондар, С. Е. Трубачева, В. І. Кизенко, Г. О. Васьківська.
У різні роки у відділі (лабораторії) працювали: С.П. Бондар, В.П. Волинський, Л.П. Вороніна, Л.О. Голік, Н.І. Головко, О.К. Корсакова, Л.П. Кулинська, Г.Ф. Кумаріна, Л.А. Липова, В.В. Максименко, Ю.І. Мальований, Л.Л. Момот, В.О. Онищук, Р.І. Осадчук, В.Ф. Паламарчук, В.І. Помагайба, В.Є. Римаренко, О.М. Топузов, Л.В. Чашко, О.Г. Ярошенко, С. Е. Трубачева, О. В. Чорноус та ін.
У січні 2012 року створено сайт лабораторії і започатковано видання збірника наукових праць «Дидактика: теорія і практика».
Із 1 січня 2015 року – у зв’язку зі зміною структури Інституту педагогіки НАПН України – лабораторію дидактики перейменовано на відділ дидактики сайт відділу дидактики.
З 2021 року наукові співробітники відділу дидактики проводять щорічну Міжнародну науково-практичну інтернет-конференцію «Світ дидактики: дидактика в сучасному світі», за результатами якої видається збірник матеріалів конференції.
У період пандемії Covid-19 і повномасштабного вторгнення рф на територію України задля підтримки освітнього процесу в ЗЗСО співробітники відділу дидактики розробили методичні рекомендації «Використання позитивного досвіду організації освітнього процесу в країнах ЄС в умовах непрогнозованих глобальних впливів у системі національної освіти України» (Малихін О. В., Арістова Н. О., Шпарик О. М.) та довідкове видання «Організація освітнього процесу в Україні та країнах ЄС в умовах непрогнозованих впливів» (Малихін О. В., Арістова Н. О., Шпарик О. М.), методичні рекомендації «Індивідуалізація навчання як засіб компенсації освітніх втрат учнів закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану та повоєнний час» (Малихін О. В., Арістова Н. О., Алєксєєва С. В.), аналітичні матеріали «Аналітичні матеріали: дидактичні особливості організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану» (Малихін О. В., Арістова Н. О., Ліпчевська І. Л.), методичні посібники «Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу у початковій школі» (Шелестова Л. В., Барановська О. В.), «Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу у базовій школі» (Топузов О. М., Алєксєєва С. В., Малихін О. В., Арістова Н. О.), «Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу у профільній старшій школі» (Топузов О. М., Малихін О. В., Алєксєєва С. В., Арістова Н. О.).
У 2022 році д. пед. н., проф. Малихін О. В. і д. пед. н., проф. Арістова Н. О. долучилися до проєкту «Мережева система підтримки для педагогів, спрямована на зниження рівня тривожності в дітей у регіонах, що постраждали від війни», здійсненого за ініціативи та під егідою Міністерства закордонних справ Латвії задля підтримки України (організатори проєкту: редставники Резекненської академії технологій (РАТ), Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України, Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка МОН України та Донецького національного університету економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського). Мета проєкту – надання допомоги людям в Україні, які постраждали від агресії рф, а також для сприяння відновленню економіки та забезпечення процесу подальшої європейської інтеграції
У 2022-2023 роках наукові співробітники відділу дидактики організували і провели марафон всеукраїнських вебінарів «Компенсація освітніх втрат у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення», у межах якого вчителі мали змогу ознайомитися з педагогічними інноваціями за темами «Візуалізація навчальної інформації та засоби ІКТ», «Використання онлайн дошки Miro для підготовки та проведення інтерактивних занять з іноземної мови», «Природнича освіта в парадигмі збалансованого (сталого) розвитку для нівелювання наслідків воєнного стану та повоєнного відновлення», «Розвиток в учнів початкової школи наскрізного уміння читати з розумінням в умовах війни», «Долаємо стрес разом: учителі – учні – батьки», «Реалізація STEM-освіти в умовах сучасної школи», «Особливості діяльності дитячих закладів оздоровлення і відпочинку у період воєнного стану», «Екологія в умовах війни. Прямі та відтерміновані наслідки», «Розвиток професійної кар’єри в освіті: продуктивний підхід», «Розвиток навичок свідомого сприйняття дійсності в учнів закладів загальної середньої освіти».
З 2022 року відділ дидактики є випусковим відділом аспірантури Інституту педагогіки НАПН України за спеціальністю 011 «Освітні, педагогічні науки» галузі знань 01 «Освіта/Педагогіка».
Наразі у відділі досліджують тему НД «Дидактичні системи профільної середньої освіти» (01.01.2024 – 31.12.2025; керівник теми – О. В. Малихін, завідувач відділу дидактики, д. пед. н., проф.).
Напрями досліджень
20–30-ті рр. XX ст. – розроблялися проблеми розбудови нової школи, обґрунтовувався й удосконалювався експериментальний метод дослідження в педагогіці;
30–40-ті рр. XX ст. – розроблялися питання змісту освіти (комплексні програми навчання), рефлексологічний підхід, дослідницький і бригадно-лабораторний методи навчання;
50–60-ті рр. XX ст. – досліджувалася сутність навчально-виховного процесу, закономірності, принципи, правила навчання;
70–80-ті рр. XX ст. – досліджувалися проблеми змісту освіти, форм організації і методів навчання;
1993–2000 рр. – розроблялися проблеми гуманізації процесу навчання, дидактичні засади навчального процесу у 12-річній школі;
2000–2005 рр. – досліджувалися проблеми методів навчання, реформування змісту освіти 12-річної середньої загальноосвітньої школи, сучасних педагогічних технологій;
2006–2008 рр. – розроблялися дидактичні засади формування і реалізації профільного навчання;
2009–2011 рр. – досліджувалися проблеми дидактичних засад диференціації навчання в основній школі;
2012–2014 рр. – досліджувалася проблема фундаменталізації змісту освіти у старшій школі в умовах профільного навчання;
2015–2017 рр. – досліджувалася проблема формування змісту профільного навчання в єдності його інваріантної і варіативної складових.
2018–2020 рр. – досліджувалася проблема реалізації педагогічних технологій в умовах профільного навчання.
2021–2023 рр. – науково-дослідна робота з теми «Дидактичні засади індивідуалізації навчання у закладах загальної середньої освіти».
2024–2025 рр. – наукове дослідження з теми «Дидактичні системи профільної середньої освіти»
СПІВРОБІТНИКИ ВІДДІЛУ
Малихін Олександр Володимирович, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу
Топузов Олег Михайлович, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України, головний науковий співробітник
Арістова Наталія Олександрівна, доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник
Доброскок Ірина Іванівна, доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник
Кизенко Василь Іванович, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник
Шелестова Людмила Володимирівна, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, провідний науковий співробітник
Алєксєєва Світлана Володимирівна, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, головний науковий співробітник відділу
Барановська Олена Володимирівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник
Кравчук Ольга Павлівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник
Ліпчевська Інна Леонідівна, доктор філософії з галузі знань 01 «Освіта/Педагогіка», старший науковий співробітник
Контакти
Телефон: (044) 481-37-53, (044) 481-37-67
Адреса: 04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, 52-Д
Facebook: https://www.facebook.com/110086230878253/
Сайт відділу: https://sites.google.com/view/viddildydaktykyipnapn